Mental development features in children with intellectual disabilities
https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-3-3
Abstract
This paper explores features of mental development in children with intellectual disabilities. The relevance of the intellectual disabilities study is due to large number of children in the world having reduced cognitive functions, which affects their socialization, education and quality of life. The aim of the work is to study the mental development of the cognitive abilities in children with intellectual disabilities. The authors analyze theoretical approaches to this problem in modern psychology. Types of intellectual disabilities in children with various psychoneurological diseases are distinguished. The empirical study results of the verbal-logical thinking development level in 3rd grade students with intellectual disabilities attending children’s psychosocial rehabilitation and 3rd grade students of a comprehensive school are presented. The study reveals statistically significant differences in the verbal-logical thinking development level, formation of such mental operations as comparison and generalization between groups of children attending children’s psychosocial rehabilitation and those attending comprehensive school. The first group identified indicators are at a significantly lower level. The results can be used to organize psychocorrection for children with intellectual disabilities, aimed at developing verbal-logical thinking. The paper’s target audience is classic inclusive education psychologists.
About the Authors
S. D. GorkovRussian Federation
Master’s Degree Student
Zh. G. Garanina
Russian Federation
Candidate of Sciences (Psychology), Docent
References
1. Выготский Л. С. Проблема обучения и умственного развития в школьном возрасте // Эксперимент и инновации в школе. 2009. № 6. С. 26–34.
2. Екжанова Е. А., Назарова Л. Л. Сравнительный анализ групп компенсирующей и комбинированной направленности для детей с задержкой психического развития // Гуманитарные науки. 2023. № 4. С. 69–75.
3. Никольская О. С. Аутизм лечится общением // Аутизм и нарушения развития. 2016. Т. 14, № 4. С. 35–38.
4. Алехин А. Н., Беляева С. И. Особенности мышления современных дошкольников с задержкой психического развития // Клиническая и специальная психология. 2023. Т. 12, № 3. С. 57–77. https://doi.org/10.17759/cpse.2023120303.
5. Строганова Т. А., Орехова Е. В., Галюта И. А. Монотропизм внимания у детей с аутизмом // Экспериментальная психология. 2014. Т. 7, № 4. С. 66–82.
6. Певзнер М. С., Ляпидевский С. С., Нейман Л. В. и др. Клиническая характеристика аномальных детей // Альманах Института коррекционной педагогики. 2015. № 22. С. 39–94.
7. Белопольская Н. Л. Представления о психической норме и патологии: психологические критерии // Экспериментальная психология. 2015. Т. 8, № 3. С. 74–81.
8. Сергеева О. А., Филиппова Н. В., Барыльник Ю. Б. Проблема психологической готовности к школьному обучению детей с задержкой психического развития // Бюллетень медицинских интернетконференций. 2015. Т. 5, № 5. С. 712.
9. Колягин В. В. Задержки психического развития, пограничные формы интеллектуальной недостаточности // Научное обозрение. Медицинские науки. 2022. № 3. С. 52–59.
Review
For citations:
Gorkov S.D., Garanina Zh.G. Mental development features in children with intellectual disabilities. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2025;26(3):32-37. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-3-3