Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

Career guidance technologies for creative specialties

https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-3-9

Abstract

The paper examines career guidance technologies for creative specialties given digital transformation. The research aims to identify the possible application of modern technologies in career counseling, using talent-based disposition assessments. Authors implement conceptual modelling, comparative analysis of Russian and foreign technologies, questionnaires and expert surveys. The focus is placed on the technologies “Verbatoria” and “Punkt B” which demonstrate high efficiency in reducing the list of favorable professions and increasing students’ confidence in choosing a professional area. The academic novelty of the research is the identification of options for implementing neurometry and digital data analysis technologies that ensure objectivity (electroencephalography vs. self-evaluation), and subsequently, the identification of integrative vocational guidance model structural components that overcome the key limitations of traditional diagnostic methods of career guidance. The findings emphasize the significance of the integrated use of modern career guidance technologies, based on the results of diagnostics of natural disposition towards talents and assessment tools for determining the students’ willingness to choose a career. 

About the Authors

O. Yu. Turko
Surgut State Pedagogical University, Surgut
Russian Federation

Postgraduate



D. N. Borovinskaya
Surgut State Pedagogical University, Surgut
Russian Federation

Doctor of Sciences (Philosophy), Docent, Professor



References

1. Спрос работодателей на творческих специалистов вырос на 30 % за год. URL: https://www.avito.ru/company/press/spros_rabotodatelei_na_tvorcheskih_specialistov?ysclid=mdib1mtgv2625079150 (дата обращения: 06.04.2025).

2. Творческие династии – вчера и сегодня. URL: https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskiiobzor/tvorcheskie-dinastii-vchera-i-segodnja (дата обращения: 08.04.2025).

3. Официальный сайт ООО «Вербатория». URL: https://verbatoria.ru/?city=196 (дата обращения: 06.04.2025).

4. Spokane A. R., Luchetta E.J., Richwine M. H. Holland’s Theory of Personalities in Work Environments // Career Choice and Development. 2002. Vol. 4. P. 373–426.

5. Rieiro H., Diaz-Piedra C., Morales J. M. et al. Validation of Electroencephalographic Recordings Obtained with a consumer-grade, single dry electrode, lowcost device: A Comparative study // Sensors. 2019. Vol. 19, no. 12. https://doi.org/10.3390/s19122808.

6. Кишко О. Н. Формирование творческих способностей студентов международного профиля в процессе профессиональной подготовки (на примере преподавания английского языка) : дис. ... канд. пед. наук. М., 2023. 250 с.

7. Цзя Ю. Методологические подходы к профессиональной подготовке художника-дизайнера в педагогических университетах России и Китая : автореф. дис. ... канд. пед. наук. Елец, 2024. 26 с.

8. Пустозерова О. В. Формирование ценностных ориентаций студентов-дизайнеров в условиях профессионального образования : автореф. дис. ... канд. пед. наук. М., 2021. 24 с.

9. Школа выбора профессии. URL: https://punkt-b.pro/ (дата обращения: 06.04.2025).

10. Гарднер Г. Структура разума: теория множественного интеллекта. М. : ООО «И. Д. Вильямс», 2007. 512 с.

11. Lubart T., Kharkhurin A. V., Corazza G. E. et al. Creative potential in science: Conceptual and measurement issues // Frontiers in Psychology. 2022. Vol. 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.750224.

12. Боровинская Д. Н. Проблема креативности в образовательной перспективе : моногр. Томск : Национальный исследовательский Томский государственный университет, 2019. 220 с.

13. Артамонова В. В. Геймификация как инструмент управления трудовой мотивацией : автореф. дис. ... канд. соц. наук. Нижний Новгород, 2022. 31 с.

14. Белоусова А. К. Формирование готовности обучающихся к выбору профессии в образовательном пространстве региональной системы образования : автореф. дис. ... канд. пед. наук. Красноярск, 2019. 24 с.

15. Moynagh D. Digital Readiness in Career Guidance. 2023. URL: https://epale.ec.europa.eu/en/blog/digitalreadiness-career-guidance (дата обращения: 06.05.2025).


Review

For citations:


Turko O.Yu., Borovinskaya D.N. Career guidance technologies for creative specialties. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2025;26(3):92-104. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-3-9

Views: 6


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)