Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

CORRELATION BETWEEN THE CONTENT OF THE SOCIAL SITUATION OF DEVELOPMENT AND THE ONTOGENY DYNAMICS IN CHILDREN WITH CEREBRAL PALSY

https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-1-47-54

Abstract

The article presents the results of a study of the mutual mediation of the social situation of development and the ontogeny dynamics in children with cerebral palsy. The relevance of the study of ontogeny of special needs children in the framework of age-dependent and developmental psychology is due to the purpose of ensuring maximum availability and efficiency of social integration of such children at different age stages. It is impossible to do by studying special development only within the subject field of clinical
(special needs) psychology and requires its consideration as one of the options of the child cultural ontogeny as a whole. The subject of the study is represented by sources, processes and examples of mediation of mental ontogeny of a child with cerebral palsy by the social situation of development. The principle con dition of the study was the representation of ontogeny of children with cerebral palsy as an integral process through the lens of constructive or destructive neoformations in the structure of interpersonal relationships and activities of a sick child. The study involved 50 children from 3 to 18 years old and their parents.

About the Authors

V. A. Merenkov
Surgut State University, Surgut
Russian Federation

Practicing Psychologist, Senior Lecturer

E-mail: merenkov_va@surgu.ru



T. V. Chabanenko
Dubna State University, Dubna
Russian Federation

Senior Lecturer

E-mail: filtv83@mail.ru



References

1. Завоеванная Н. С. Отечественная специальная психология: от Л. С. Выготского до В. И. Лубовского // Вестн. по педагогике и психологии Южной Сибири. 2020. № 2. С. 26–28.

2. Малофеев Н. Н. Современный этап в развитии системы специального образования в России: результаты исследования как основа для построения программы развития // Альм. Ин-та коррекцион. педагогики. 2000. № 1. C. 4.

3. Выготский Л. С. Психология. М. : Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2000. 1008 с.

4. Выготский Л. С. Проблемы дефектологии. М. : Просвещение, 1995. 528с.

5. Сальков В. Н., Шмелева С. В., Коноваленко С. В. Детский церебральный паралич. Причины. Клинические проявления. Лечение и реабилитация. М. : ГЭОТАР-Медиа, 2020 г., 166 с.

6. Эльконин Д. Б. Избранные психологические труды. М. : Педагогика, 1989. 560 с.

7. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте. СПб. : Питер, 2008. 398 с.

8. Карабанова О. А. Социальная ситуация развития как преодоление дихотомии «личность – среда» // Психолог. исслед. 2014. Т. 7, № 36. С. 10.

9. Кравцова Е. Е. Понятие возрастных психологических новообразований в современной психологии развития // Культурно-истор. психология. 2005. Т. 1. № 2. С. 87–94.

10. Обухова Л. Ф. Выготский и психология развития в его и наши дни // Культурно-истор. психология. 2012. Том 8. № 1. С. 51–58.


Review

For citations:


Merenkov V.A., Chabanenko T.V. CORRELATION BETWEEN THE CONTENT OF THE SOCIAL SITUATION OF DEVELOPMENT AND THE ONTOGENY DYNAMICS IN CHILDREN WITH CEREBRAL PALSY. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2022;(1 (49)):47-54. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-1-47-54

Views: 114


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)