Preview

Северный регион: наука, образование, культура

Advanced search

Correlation between crisis experiences and academic motivation of students majoring in Physics

https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-4-1

Abstract

An empirical study is performed to examine the correlation between crisis-related experiences and academic motivation, involving four naturally set up groups of Physics majors from the Department of Experimental Physics at Surgut State University, aged 18–24. The research methods include psychological measurement using psychodiagnostic techniques described in “Questionnaire of Crisis Events and Experiences for Students” by V. R. Manukyan, “Motivations for Studying at a University” by T. I. Ilyina, a modified “Career Anchors” technique by E. Schein, and methods of mathematical statistics. A correlation is found between the nature of crisis experiences and students’ academic motivation: high severity and breadth of crisis experiences are observed in students with a combination of motivation for acquiring knowledge and mastering a profession, students motivated by obtaining a diploma experienced a crisis of hopelessness, and students motivated by acquiring knowledge experienced only minor crisis experiences.

About the Author

N. P. Plekhanova
Surgut State University, Surgut
Russian Federation

Candidate of Sciences (Psychology), Docent



References

1. Курусь И. А. Взаимосвязь кризисов, кризисных переживаний и копинг-стратегий у студентов 1-го курса // Сибирский педагогический журнал. 2017. № 2. С. 98–104.

2. Мещеряков Б. Г., Соболев Г. И. Операционализация социально-психологической адаптации студентов // Культурно-историческая психология. 2010. Т. 6, № 1. С. 56–64.

3. Садовникова Н. О. Переживание как деятельностьпо разрешению профессионального кризиса личности // Фундаментальные исследования. 2015. № 2–6. С. 1328–1332.

4. Курусь И. А. Взаимосвязь кризисов, кризисных переживаний и направленности временной перспективы у студентов на начальном этапе обучения в вузе // Образование и наука. 2016. № 2. С. 68–79.

5. Курусь И. А. Содержание переживания кризисных ситуаций у студентов первого курса // Вектор науки ТГУ. Серия: Педагогика, психология. 2016. № 1. С. 87–91.

6. Сунцова Я. С., Иванова Е. А. Особенности переживания кризиса профессиональной идентичности студентами-психологами с разным уровнем экзистенциальной исполненности // Общество: социология, психология, педагогика. 2021. № 2. С. 79–83.

7. Бузина Д. О. К вопросу о кризисах профессионального развития на этапе получения высшего профессионального образования // Мир науки. Педагогика и психология. 2023. Т. 11, № 6.

8. Манукян В. Р. Психологическое содержание и факторы возникновения кризиса профессионального развития у студентов вуза // Психологическая наука и образование. 2011. Т. 16, № 4. С. 109–117.

9. Клейн К. Г., Леонтьев Д. А., Костенко В. Ю. и др. Переживания в разных видах деятельности: временная динамика и содержательная валидность // Психологическая наука и образование. 2019. Т. 24, № 5. C. 47–57.

10. Казакова Е. Л., Мошкина Е. В., Сергеева О. В. и др. Анализ формирования мотивации студентов к изучению физики в современных условиях // Открытое образование. 2022. Т. 26, № 3. С. 19–29. https://doi.org/10.21686/1818-4243-2022-4-19-29.

11. Ведута О. В. Мотивационные кризисы и кризисно-обусловленная модель формирования учебной мотивации студентов // Вестник Томского государственного университета. 2015. № 395. С. 198–203.

12. Плеханова Н. П., Усаева Н. Р. Профессиональное самоопределение выпускников сургутских школ и студентов направления « физика» // Управление образованием: теория и практика. 2023. Т. 13, № 11–2. С. 40–51.

13. Головей Л. А., Данилова М. В., Рыкман Л. В. и др. Профессиональное развитие личности: начало пути : эмпирическое исследование. СПб. : Нестор-История, 2015. 333 с.

14. Ильин Е. П. Мотивация и мотивы. СПб. : Питер, 2002. 512 с.

15. Могилёвкин Е. А., Новгородов А. С. Исследование ведущих мотивов карьерного самоопределения у студентов вуза // Территория новых возможностей. Вестник Владивостокского государственного университета экономики и сервиса. 2011. № 1. С. 61–78.


Review

For citations:


Plekhanova N.P. Correlation between crisis experiences and academic motivation of students majoring in Physics. Северный регион: наука, образование, культура. 2025;26(4):12-26. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-4-1

Views: 26


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)