Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

ORGANIZATION AND IMPLEMENTATION OF UNIVERSAL EDUCATION IN SECONDARY SCHOOLS OF THE OSTYAK–VOGUL NATIONAL OKRUG IN THE 30s OF THE 20th CENTURY

https://doi.org/10.34822/2312-377X-2020-2-34-37

Abstract

The article discusses the development of the school system in the Ostyak–Vogul National Okrug in the 30s of the 20th century. The author pays attention to the implementation of the law on universal education of school-age children. The article describes the growth of the school network and boarding schools in the Okrug. The attention is paid to the problem of school provision with teaching staff.

About the Author

N. K. Faizullina

Russian Federation

Nakiya K. Faizullina – Candidate of Sciences (History) 



References

1. Чумак Е. Г. Становление и развитие системы образования обско-угорских народов Северо-Западной Сибири в 1920–1950-е гг. : автореф. дис. ... канд. ист. наук. Тюмень, 2008. 22 с.

2. Фролова Н. В. Государственная политика в области историко-обществоведческого образования в школах Севера Западной Сибири в 1920–1930-е годы : автореф. дисс. … канд. ист. наук. Сургут, 2016. 23 с.

3. Кирилюк Д. В. Коренизация «на бумаге»: этничность и национальное школьное образование в Самаровском районе Югры в конце 1920-х – начале 1930-х гг. // Северный регион: наука, образование, культура. 2018. № 3. С. 56–61.

4. Государственный архив Югры (ГАЮ). Ф. 5. ОП. 1. Д. 41.

5. Медынский Е. Н. Просвещение в СССР. Москва : Учпедгиз, 1955. 239 с.

6. ГАЮ. Ф. 5. ОП. 1. Д. 81.

7. Культурно-историческое наследие села. URL: http://наследие-села.рф/places/KHM/1256/ (дата обращения: 23.09.2020).

8. Казакова Н. С. Государственная политика по просвещению населения округа Ханты-Мансийского национального округа в 1931–1941 гг. : автореф. дис. … кандид. истор. наук. Нижневартовск, 2007. URL: http://dislib.ru/istoriya/7305-2-gosudarstvennaya-politika-poprosvescheniyu (дата обращения: 30.09.2020).

9. ГАЮ. Ф. 5. ОП. 1. Д. 11.


Review

For citations:


Faizullina N.K. ORGANIZATION AND IMPLEMENTATION OF UNIVERSAL EDUCATION IN SECONDARY SCHOOLS OF THE OSTYAK–VOGUL NATIONAL OKRUG IN THE 30s OF THE 20th CENTURY. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2020;(2 (46)):34-37. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-377X-2020-2-34-37

Views: 83


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)