Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

THE IMPORTANCE OF BUSINESS COMMUNICATION ETHICS IN THE DEVELOPMENT OF FUTURE TEACHERS’ DEONTOLOGICAL PREPAREDNESS

https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-1-4

Abstract

The article actualizes the problem of improving the quality of professional education through the development of future teachers’ deontological preparedness in the context of researches. Approaches to understanding the subject matter of business communication ethics and deontological preparedness are defined. The purpose of the study is to estimate the importance of business communication ethics in the development of deontological preparedness of future teachers. Theoretical and empirical methods of research were used. The theoretical analysis and the results of experimental researches have proved that one of the important standards of the quality of a teacher’s education is deontological preparedness. The development of deontological preparedness in future teachers can be considered as an effective means of improving the quality of teacher education.

About the Authors

O. Yu. Muller
Surgut State University, Surgut
Russian Federation

Candidate of Sciences (Pedagogy), Docent



I. A. Kudreiko
Donetsk State University, Donetsk
Russian Federation

Candidate of Sciences (Philology); Director, Institute of Pedagogy



References

1. Гуторович О. В., Гуторович В. Н. Христианско-гуманистические идеи Эразма Роттердамского // Вестник Челябинского государственного университета. 2021. № 5 (451). С. 126–135.

2. Милованов К. Ю. У истоков «Царства разума»: философские и общественно-педагогические взгляды Ж.-Ж. Руссо // Проблемы современного образования. 2017. № 3. С. 23–32.

3. Кузина Е. С. Три типа моральных теорий в философии Джона Дьюи // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2018. № 1 (81). С. 25–30.

4. Левитан К. М. Педагогическая деонтология и ее категориально-понятийный строй // Понятийный аппарат педагогики и образования : сб. науч. тр. Вып. 3 / Уральский государственный профессионально-педагогический университет ; отв. ред. М. А. Галагузова. Екатеринбург : СВ-96, 1998. С. 112–125.

5. Филатова И. А. Деонтологическая компетентность как одна из важных норм качества педагогического образования // Понятийный аппарат педагогики и образования : сб. науч тр. Вып. 7 / Российский государственный профессиональ-нопедагогический университет ; отв. ред. Е. В. Ткаченко, М. А. Галагузова. Екатеринбург : СВ-96, 2012. С. 327–335.

6. Батура И. Н. Деонтологическая компетентность будущего педагога: междисциплинарный подход // Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта. 2022. № 5 (207). С. 19–23.

7. Карпович И. А. Структура деонтологической готовности будущих педагогов к взаимодействию с дезадаптированными подростками // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E. Педагогические науки. Педагогика. 2019. № 15. С. 17–24.

8. Кудрейко И. А. Характеристика понятия и компоненты профессионально значимых ценностей учителя филологии // Управление образованием: теория и практика. 2023. Т. 13, № 7. С. 16–23.

9. Максимова Н. А. Деонтологические ценности педагога // Казанская наука. 2013. № 8. С. 117–120.

10. Спирин А. П. Профессиональные ценности современного педагога // Волгоградский социально-педагогический колледж : сайт. URL: https://vspc34.ru/index.php?option=com_content&view=article&id=565 (дата обращения 10.01.2024).

11. Андрюнина А. С. Формирование профессиональных ценностей у будущих педагогов: проблемы и решения // Педагогическое образование в России. 2013. № 5. С. 205–209.


Review

For citations:


Muller O.Yu., Kudreiko I.A. THE IMPORTANCE OF BUSINESS COMMUNICATION ETHICS IN THE DEVELOPMENT OF FUTURE TEACHERS’ DEONTOLOGICAL PREPAREDNESS. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2024;25(1):28-34. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-1-4

Views: 132


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)