Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

APPLICATION OF KONSTANTIN D. USHINSKY’S METHODS OF PEDAGOGICAL EDUCATION IN THE CONTEXT OF THE DOMINANCE THEORY BY ALEKSEY A. UKHTOMSKY

Abstract

In our country methods of pedagogical education by Konstantin D. Ushinsky have been efficient and much-in-demand over the decades. At the same time, in the context of modern pedagogical science, physiological mechanisms of implementation of Konstantin D. Ushinsky's methods have been
understudied. In this work physiological mechanisms of the heritage of his pedagogical methods of education are analyzed in the context of the dominance theory by Aleksey A. Ukhtomsky. Using the examples of the
authors’ research, positive influence of Aleksey A. Ukhtomsky’s dominant on a person is demonstrated.

About the Authors

V. N. Ananiev
Institute of Biomedical Problems of the Russian Academy of Sciences, Moscow
Russian Federation

Teacher of Special Disciplines

E-mail: noradrenalin1952@mail.ru



N. Ya. Prokopiev
University of Tyumen, Tyumen
Russian Federation

Teacher of Special Disciplines

E-mail: pronik44@mail.ru



O. V. Ananieva
Tyumen State Medical University, Tyumen
Russian Federation

Teacher of Special Disciplines

E-mail: olvasan@mail.ru



References

1. Ушинский К. Д. О пользе педагогической литературы. Москва, 1948. 326 с.

2. Ушинский К. Д. Человек как предмет воспитания: Опыт педагогической антропологии. М. : ФАИР-ПРЕСС, 2004. 576 с.

3. Горячева И. А. Учебные книги К. Д. Ушинского как образец педагогической классики. 3-е изд., испр. и доп. Екатеринбург : Издательство «Артефакт», 2020. 304 с.

4. Морнов К. А. Нейропедагогика: основные положения, цель и задачи // Труды Братск. гос. ун-та. Сер. Гуманитарные и социальные науки. 2019. Т. 1. С. 56–58.

5. Чурило Н. В. Нейропедагогика как основа эффективного образовательного процесса // Auditorium. 2019. № 2 (22). С. 82–86.

6. Мальсагов А. А. Экспериментальная проверка нейродидактической технологии обучения взрослых // Вестн. Пятигор. гос. ун-та. 2017. № 2. С. 146–153.

7. Прокопьев Н. Я., Ананьев В. Н., Семизоров Е. А., Гуртовой Е. С., Хромина С. И. Учение о доминанте академика А. А. Ухтомского в педагогической практике сферы физической культуры и спорта // Научно-спортивный вестн. Урала и Сибири. 2020. № 4 (28). С. 71–75.

8. Ананьев В. Н., Прокопьев Н. Я., Семизоров Е. А., Ананьева О. В., Гуртовой Е. С. Физиологические механизмы функционирования доминанты академика А. А. Ухтомского при анализе трудов К. Д. Ушинского // Естественные и технические науки. 2022. № 2 (165). С. 134–139.

9. Ухтомский А. А. Доминанта. М. : Наука, 1966. 126 с.


Review

For citations:


Ananiev V.N., Prokopiev N.Ya., Ananieva O.V. APPLICATION OF KONSTANTIN D. USHINSKY’S METHODS OF PEDAGOGICAL EDUCATION IN THE CONTEXT OF THE DOMINANCE THEORY BY ALEKSEY A. UKHTOMSKY. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2023;(1 (53)):10-16. (In Russ.)

Views: 107


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)