Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

ARRANGEMENT OF PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION OF SCHOOL STUDENTS OF PSYCHOLOGY AND EDUCATION MAJOR CLASSES USING PROFESSIONAL TESTING

https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-2-22-27

Abstract

The article dwells on the analysis of conditions for the implementation of requirements of the Federal State Educational Standard in Secondary General Education regarding professional self-determination of school students of psychological and pedagogical classes, the characteristic features of the main types of self-determination (in a profession, in life and the personal self-determination) as well as the content of practical tasks of professional testing and the specifics of their doing by senior school students.

About the Author

N. A. Rotova
Surgut State Pedagogical University, Surgut
Russian Federation

Candidate of Sciences (Pedagogy), Senior Lecturer

E-mail: rotowa.n@yandex.ru



References

1. Федеральный государственный образовательный стандарт среднего общего образования : утв. приказом Мин-ва образования и науки РФ от 17 мая 2012 г. № 413.URL: https://base.garant.ru/ (дата обращения 20.02.2022).

2. Кон И. С. Ребенок и общество. М.: Академия, 2004. 256 с.

3. Пилюгина Е. И. Актуальность профориентационной работы в образовательных учреждениях // Молод. ученый. 2017. № 15. С. 619–640.

4. Щедровицкий Г. П. Наброски к базовой схеме самообразования. URL: https://shchedrovitskiy.com/ nabroski-k-bazovoy-sheme-samoopredeleniya-1/ (дата обращения 20.02.2022).

5. Климов Е.А. Психология в XXI веке // Вопр. психологии. 2003. № 5. С. 135–141.

6. Разумова Т. О. Профессиональная ориентация молодежи как фактор, способствующий реализации ее человеческого потенциала // Социология и общество: социальное неравенство и социальная справедливость : материалы V Всерос. социолог. конгресса. 2016. С. 1821–1833.

7. Ротова Н. А. Сущность понятия профессионального самоопределения будущего педагога начального общего образования // Дошкольное и начальное образование: проблемы, перспективы, инновации развития : материалы V Всерос. науч.-практич. конф. (с международ. участием). 2020. С. 361–371.

8. Чистякова С. Н., Гуткин М. С., Рыкова Е. А. и др. Комплект учебно-методической документации для проведения профессиональных проб. Кеме-рово : ОблИУУ, 1995. 143 с.

9. Блинов В. И., Сергеев И. С. Профессиональные пробы в школьной профориентации: путь поисков // Проф. образование и рынок труда. 2015. № 1–2. С. 42–45.

10. Муллер О. Ю., Ротова Н. А. Научная организация труда будущих профессионалов при подготовке к чемпионату WorldSkills как средство повышения их конкурентоспособности // Концепт : науч.-метод. электрон. журн. 2021. № 6. С. 14–24. URL: http://e-koncept.ru/2021/211038.htm.


Review

For citations:


Rotova N.A. ARRANGEMENT OF PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION OF SCHOOL STUDENTS OF PSYCHOLOGY AND EDUCATION MAJOR CLASSES USING PROFESSIONAL TESTING. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2022;(2 (50)):22-27. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-2-22-27

Views: 82


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)