Preview

Северный регион: наука, образование, культура

Advanced search

Supporting teachers in working with students in foreign language environment

https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-4-10

Abstract

The article examines the scientific and methodological support of teachers working with students of foreign origin in a foreign language environment. The aim of the study is to develop a comprehensive approach to supporting teachers aimed at overcoming professional deficiencies in working with students of foreign origin. Previous studies are content analyzed, and support areas are structured as a methodological basis. The authors identify four groups of teacher deficiencies: organizational and pedagogical, didactic, methodological, and psychological. To address these deficiencies, the authors propose a support model that includes training, consulting, adaptation, informational, psychological, and other areas. The novelty of this study lies in the development of topics for professional development modules, a methodology for developing differentiated assignments based on the SOLO taxonomy, a model for a personalized training program and support, and strategies for reflective practices. The main findings show that teachers need systemic support, which elevates education quality, encourages social integration and also enhances intercultural understanding. Additional education programs can implement the proposed tools and methods.

About the Authors

Yu. B. Drobotenko
Omsk State Pedagogical University, Omsk
Russian Federation

Doctor of Sciences (Pedagogy), Professor



N. A. Nazarova
Omsk State Pedagogical University, Omsk
Russian Federation

Candidate of Sciences (Pedagogy), Docent



References

1. Александрова Е. А. Научно-методическое сопровождение педагогов // Ярославский педагогический вестник. 2020. № 6. С. 14–21.

2. Барышева Ю. С., Волжанцева Е. В. Социокультурная адаптация детей мигрантов в России: интеграционные культурные мероприятия // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2021. № 1. С. 207–219.

3. Вейдт В. П. Научно-методическое сопровождение педагога: содержание и направление деятельности // Калининградский вестник образования. 2022. № 3. С. 14–24.

4. Дроботенко Ю. Б., Назарова Н. А. Профессиональные дефициты педагогов в работе с обучающимися-инофонами // Письма в Эмиссию. Оффлайн. 2024. № 12.

5. Дроботенко Ю. Б., Назарова Н. А. Личностно-ориентированные технологии сопровождения обучающихся в инонациональной языковой среде // Казанская наука. 2024. № 10. С. 161–165.

6. Giraldo Aristizábal F. A diagnostic study on teachers’ beliefs and practices in foreign language assessment // Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura. 2018. Vol. 23, no. 1. P. 25–44. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v23n01a04.

7. Квон Г. М., Вакс В. Б., Поздеева О. Г. Использование шкалы Лайкерта при исследовании мотивационных факторов обучающихся // Концепт. 2018. № 11. С. 1039–1051.

8. Кузнецова Е. Детей освободили от уроков. URL: https://expert.ru/obshchestvo/detey-osvobodili-oturokov/ (дата обращения: 28.08.2025).

9. Ростовцева В. А., Омельченко Е. А. Компетенции педагогов, работающих с детьми-инофонами: из опыта изучения // Этнодиалоги: научно-информационный альманах. 2023. № 2. С. 207–213.


Review

For citations:


Drobotenko Yu.B., Nazarova N.A. Supporting teachers in working with students in foreign language environment. Северный регион: наука, образование, культура. 2025;26(4):111-121. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-4-10

Views: 29


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)