Preview

Северный регион: наука, образование, культура

Advanced search

Pedagogical conditions for development of leadership qualities in university students

https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-4-5

Abstract

The article substantiates the pedagogical conditions for developing leadership qualities in university students. A model and a proprietary program implemented in an experimental study are proposed. Quantitative results and a statistical validation are presented. The data indicate the following regarding leadership qualities: the percentage of students exhibiting high levels increased to 48%, whereas those with low levels declined to 9%. The hypothesis is confirmed (t = 8.04, p < 0.001). The practical significance of the program lies in its feasibility for implementation in the educational environment of universities.

About the Authors

L. A. Kornilova
Volgograd State University, Volgograd
Russian Federation

Candidate of Sciences (Pedagogy)



A. V. Salkov
Surgut State University, Surgut
Russian Federation

Candidate of Sciences (Pedagogy), Docent



References

1. Демография. Распределение населения по возрастным группам // Федеральная служба государственной статистики : офиц. сайт. URL: https://rosstat.gov.ru/folder/12781 (дата обращения: 24.03.2025).

2. Божович Л. И. Проблемы формирования личности: избранные психологические труды. М. : Московский психолого-социальный институт ; Воронеж : НПО «МОДЭК», 2001. 352 с.

3. Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования // Эксперимент и инновации в школе. 2009. № 2. С. 7–14.

4. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. 2-е изд. М. : Учпедгиз, 1946. 704 с.

5. Бендас Т. В. Психология лидерства: гендерный и этнический аспекты : дис. …д-ра психол. наук. СПб., 2002. 545 с.

6. Зотова Т. А. Развитие лидерских качеств у студентов в образовательном учреждении // Проблемы современного педагогического образования. 2025. № 87–2. С. 200–202.

7. Pontes M., Weng J. Leadership development research and scholarship // New Directions for Student Leadership. 2024. Vol. 2024, no. 183. P. 43–49. https://doi.org/10.1002/yd.20622.

8. Almazovaite M., Cohn E. P., Kumar S. Group projects as spaces for leadership development in the liberal arts classroom: A case of American undergraduate students // Frontiers in Education. 2024. Vol. 9. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1480929.

9. Ueda N., Kezar A. A systematic review: Pedagogies and outcomes of formal leadership programs in higher education // Cogent Education. 2024. Vol. 11. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2314718.

10. Гибадуллина А. А. Особенности студенческого возраста // Евразийский научный журнал. 2018. № 12. С. 111–112.


Review

For citations:


Kornilova L.A., Salkov A.V. Pedagogical conditions for development of leadership qualities in university students. Северный регион: наука, образование, культура. 2025;26(4):56-65. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-4-5

Views: 31


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)