Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

Artificial intelligence as optimization tool in professional training of foreign language teachers at university

https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-3-2

Abstract

The paper examines artificial intelligence (AI) as an optimization tool in the professional training of foreign language teachers in universities. The characteristics of AI are identified. Authors state that the use of AI should be purposeful and should not lead to the displacement of traditional teaching methods and activities. AI is presented in the paper as a modern tool, which enables teachers to automate daily tasks. It is determined that AI technologies are versatile in terms of purposes, tasks, focus, and can be used to generate text, images, presentations either based on existing materials or designing an innovative product. The paper reveals that AI technologies are available to every teacher, but it is essential to consider the expediency of their application within the framework of a particular university, program and topic. At the same time, the AI focus on the visualization of teaching materials, their update ability and actualization for a specific situation is effective. The authors conclude that the use of AI in teaching a foreign language is possible for practicing vocabulary in dialogue, improving listening skills and listening comprehension of different speakers. In learning grammar, AI can be used to create presentations with animation.

About the Authors

E. V. Variyasova
Surgut State University, Surgut
Russian Federation

Candidate of Sciences (Philology), Docent



D. V. Gramma
Surgut State University, Surgut
Russian Federation

Candidate of Sciences (Philology), Docent



References

1. Williamson B. The social life of Al in education // International Journal of Artificial Intelligence in Education. 2024. Vol. 34. P. 97–104. https://doi.org/10.1007/s40593-023-00342-5.

2. Резаев А. В., Трегубова Н. Д. «Искусственный интеллект», «онлайн-культура», «искусственная социальность»: определение понятий // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2019. № 6. С. 35–47. https://doi.org/10.14515/monitoring.2019.6.03.

3. Резаев А. В., Трегубова Н. Д. ChatGPT и искусственный интеллект в университетах: какое будущее нам ожидать? // Высшее образование в России. 2023. Т. 32, № 6. С. 19–37. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2023-32-6-19-37.

4. Смирнов Е. В. Проблема искусственного интеллекта: онтологические и гносеологические аспекты : автореф. дис. ... канд. филос. наук. Магнитогорск, 2012. 23 с.

5. Курбанова З. С., Исмаилова Н. П. Нейросети в контексте цифровизации образования и науки // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 3. С. 309–311. https://doi.org/10.24412/1991-5497-2023-3100-309-311.

6. Даггэн С. Искусственный интеллект в образовании: Изменение темпов обучения. Аналитическая записка ИИТО ЮНЕСКО / ред. С. Ю. Князева; пер. с англ. А. В. Паршакова. М. : Институт ЮНЕСКО по информационным технологиям в образовании, 2020. 44 с.

7. Aler Tubella A., Mora-Cantallops M., Nieves J. C. How to teach responsible Al in higher education: challenges and opportunities // Ethics and Information Technology. 2024. Vol. 26. https://doi.org/10.1007/s10676-023-09733-7.

8. Рассел С., Норвиг П. Искусственный интеллект. Современный подход / пер. с англ. и ред. К. А. Птицына. 2-е изд. М. : ИД Вильямс, 2006. 1407 с.

9. Фишер Д. В., Бурмистров А. Н. Использование искусственного интеллекта в системе образования // Неделя науки СПБПУ : материалы науч. конф. с междунар. участием, 14–19 ноября 2016 г., г. Санкт-Петербург. СПб. : Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого, 2016. Т. 2. С. 370–372.

10. Floridi L., Cowls J. A unified framework of five principles for Al in society // Ethics, Governance, and Policies in Artificial Intelligence. Philosophical Studies Series. Cham: Springer; 2021. Vol. 144. https://doi.org/10.1007/978-3-030-81907-1_2.

11. Агальцова Д. В., Валькова Ю. Е. Технологии искусственного интеллекта для преподавателя вуза // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 2. С. 5–7. https://doi.org/10.24412/1991-5497-2023-299-5-7.

12. Шереметьева А. К., Рудник А. В. Искусственный интеллект и сознание: соотношение и правовое регулирование // Научная Россия: теории, проблемы и вызовы : материалы I Всерос. науч.-практ. конф., 9 ноября 2022 г., г. Хабаровск. Хабаровск : Тихоокеанский государственный университет, 2023. С. 111–113.

13. Родионов О. В., Тамп Н. В. Технологии искусственного интеллекта в образовании // Воздушно-космические силы. Теория и практика. 2022. № 22. С. 64–74.

14. Шобонов Н. А., Булаева М. Н., Зиновьева С. А. Искусственный интеллект в образовании // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 79–4. С. 288–290.

15. Гаркуша Н. С., Городова Ю. С. Педагогические возможности ChatGPT для развития когнитивной активности студентов // Профессиональное образование и рынок труда. 2023. Т. 11, № 1. С. 6–23. https://doi.org/10.52944/PORT.2023.52.1.001.

16. Вовк Е. В., Супрун А. А. Искусственный интеллект и цифровая педагогика как тренд современной образовательной среды высших учебных заведений // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 77–2. С. 84–86.

17. Авершина М. В. Искусственный интеллект в современном образовании // Академическая публицистика. 2021. № 5. С. 483–488.

18. Лукинский И. С., Горшенева И. А., Сумина А. В. Использование искусственного интеллекта в качестве инструмента оптимизации научной деятельности: pro et contra // Психология и педагогика служебной деятельности. 2023. № 1. С. 99–102. https://doi.org/10.24412/2658-638X-2023-1-99-102.

19. Паршутин И. А., Деулин Д. В. Применение технологий искусственного интеллекта студентами вузов в учебной деятельности // Цифровая гуманитаристика и технологии в образовании (DHTE 2023) : сб. ст. IV междунар. науч.-практ. конф., 16–17 ноября 2023 г., г. Москва. М. : Московский государственный психолого-педагогический университет, 2023. С. 176–184.

20. Рольгайзер А. А. Перспективы использования искусственного интеллекта в практике преподавания иностранного языка // Актуальные вопросы лингводидактики и методики преподавания иностранных языков : сб. науч. ст. по материалам XXXII Междунар. науч.-практич. конф., 21–22 апреля 2022 г., г. Чебоксары. Чебоксары : Чувашский государственный педагогический университет им. И. Я. Яковлева, 2022. С. 243–248.

21. Тоцкая И. В. Компьютерно-опосредованная коммуникация: технологические, социокультурные и лингвистические особенности в обучении иностранным языкам // Современное педагогическое образование. 2021. № 2. С. 67–73.

22. Мантуленко В. В., Мантуленко А. В. Искусственный интеллект в образовании: противоречия в использовании // Концепт. 2024. № 6. С. 221–237. https://doi.org/10.24412/2304-120X-2024-11092.

23. Weidmann A. E. Artificial intelligence in academic writing and clinical pharmacy education: consequences and opportunities // International Journal of Clinical Pharmacy. 2024. Vol. 46. P. 751–754. https://doi.org/10.1007/s11096-024-01705-1.

24. Zawacki-Richter O., Marin V. I., Bond M. et al. Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education – where are the educators? // International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2019. Vol. 16. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0.

25. Schiff D. Education for AI, not AI for education: The role of education and ethics in national Al policy strategies // International Journal of Artificial Intelligence in Education. 2022. Vol. 32. P. 527–563. https://doi.org/10.1007/s40593-021-00270-2.


Review

For citations:


Variyasova E.V., Gramma D.V. Artificial intelligence as optimization tool in professional training of foreign language teachers at university. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2025;26(3):24-31. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-3-2

Views: 7


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)