Health formation improvement by physical education in children from Khanty families
https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-2-7
Abstract
The relevance of the study is defined by significance of the search for effective means and methods of healthy lifestyle formation in the younger generation of indigenous peoples in Yugra. The solution to this issue is of great importance in the conditions of secondary general education schools with boarding residence of children during the school year. The objective of this research is to evaluate indicators of physical development, functional status, and psychoemotional state among adolescent children of Khanty descent who attend a secondary school’s student health and to establish the organizational and pedagogical prerequisites for a cohesive, health-focused boarding school environment. During the study, we identified somatometric and physiometric indicators of adolescents aged between 13 and 16 years, tested their psychoemotional state (using “Neurosoft”: Spiro-Spectrum, NS-psychotest expert). The analysis of the results led to the conclusion that it is necessary to develop programs aimed at creating a unified health-forming space of the boarding school, ensuring the preservation of a high level of physical and mental health in children, the formation of their value attitude to a healthy lifestyle.
About the Authors
N. V. PeshkovaRussian Federation
Doctor of Sciences (Pedagogy), Docent
E. A. Vikulov
Russian Federation
Senior Lecturer
K. F. Khudi
Russian Federation
Master’s Degree Student
References
1. Шабунова А. А. Здоровье детей – дело общее (по результатам мониторинга здоровья детей) // Экономические и социальные перемены в регионе. Мониторинг общественного мнения. 2002. № 16. С. 52–62.
2. Койносов А. П. Закономерности возрастного морфофункционального развития детей на Севере при различных режимах двигательной активности : дис. … д-ра мед. наук. Курган, 2009. 302 с.
3. Литовченко О. Г., Ишбулатова М. С. Физическое развитие детей 9–11 лет – уроженцев Среднего Приобья // Экология человека. 2015. № 6. С. 20−23.
4. Байтрак О. А., Мещеряков В. В., Тепляков А. А. Особенности показателей физического развития детей этнических хантов // Вестник СурГУ. Медицина. 2021. № 1. С. 31–35. https://doi. org/10.34822/2304-9448-2021-1-31-35.
5. Вишневский В. А., Апокин В. В., Сердюков Д. В. и др. Системный анализ состояния организма детей на этапах школьного онтогенеза. М. : Науч.- изд. центр «Теория и практика физической культуры и спорта», 2010. 347 с.
6. Барканова О. В. Методика диагностики эмоциональной сферы: психологический практикум. Красноярск : Литера-принт, 2009. Вып. 2. 237 с.
7. Щербакова М. А. Физическое развитие детей и подростков: методические рекомендации. Витебск : ВГУ им. П. М. Машерова, 2017. 56 c.
8. Айзман Р. И., Лебедев А. В., Айзман Н. И. и др. Комплексная оценка здоровья участников образовательного процесса. М. : Юрайт, 2025. 207 с.
9. Ефимова Н. В., Мыльникова И. В Характеристика физического развития детей Ямало-Ненецкого автономного округа // Экология человека. 2017. № 4. С. 20–25.
10. Красильников В. П. Национальное физическое воспитание хантов: традиционные игры, состязания и самобытные физические упражнения // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2009. № 6. С. 55–58.
Review
For citations:
Peshkova N.V., Vikulov E.A., Khudi K.F. Health formation improvement by physical education in children from Khanty families. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2025;26(2):77-84. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-2-7