Monitoring extracurricular activities effectiveness among students from indigenous minorities of the North
https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-2-5
Abstract
The article focuses on the study of requests for physical activity among schoolchildren representing indigenous minorities of the North, who study and live in boarding schools of Khanty-Mansi Autonomous Okrug – Yugra during the school year. The purpose of the study is to identify the students’ needs for physical activity in extracurricular activities. Sociological data (n = 241) collected in 2023 among students from indigenous minorities of the North underpins the article. By analyzing respondents’ answers, conducting a content analysis, and using statistical information about extracurricular activity programs in educational institutions, we concluded that boarding schools meet pupils’ needs for physical activity. The content of the existing extracurricular activity programs, along with aesthetic, cognitive and spiritual aspects, includes physical culture and sports, which are popular among schoolchildren of all groups. Sports settings in general education institutions reflect the Russian trend towards popularization of physical activity among the population. Several boarding schools (Polnovatskaya and Kazymskaya schools in Beloyarsky District, and Ugutskaya school in Surgutsky District) provided examples for our examination of a systematic approach to involving schoolchildren in sports, particularly northern multiathlon competitions. The needs of pupils in the creation of modern sports infrastructure (on the example of Ugutskaya Secondary School) to meet their motor demands are also revealed. As this research of requests for physical activity is based on the subjective perception of boarding school pupils of the autonomous okrug and is conducted for the first time, it can be useful for heads of educational institutions and teachers engaged in physical development.
About the Author
N. V. TkachukRussian Federation
Scientific Researcher
References
1. Физкультуру и спорт – в массы! URL: https://altais¬port.ru/post/37770 (дата обращения: 28.12.2024).
2. Доклад о положении дел в области физической активности в мире, 2022 г. URL: https://iris.who.int/ handle/10665/366636 (дата обращения: 23.01.2025).
3. Guthold R., Stevens G. A., Riley L. M. et al. Global trends in insufficient physical activity among adoles-cents: A pooled analysis of 298 population-based surveys with 1•6 million participants // The Lancet. Child & Adolescent Health. 2020. Vol. 4, no. 1. P. 23–35.
4. Chaabene H., Markov A., Schega L. Why should the next generation of youth guidelines prioritize vigorous physical activity? // Sports Medicine – Open. 2024. Vol. 10.
5. Lidström I. The Development of Sámi Sport, 1970– 1990: A concern for Sweden or for Sápmi? // The International Journal of the History of Sport. 2019. Vol. 36, no. 11. Р. 1013–1034. https://doi.org/10.1080/09523367.2019.1687451.
6. Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Развитие физической культуры и спорта» и о признании утратившими силу не¬которых актов и отдельных положений некоторых актов Правительства Российской Федерации : постановление Правительства Российской Федерации от 30.09.2021 № 1661. URL: http://government. ru/docs/all/136852/ (дата обращения: 01.03.2025).
7. Стратегия развития физической культуры и спорта в Российской Федерации на период до 2030 года (с изм. от 29.04.2023 № 1118-р). URL: https://docs.cntd.ru/ document/566430492 (дата обращения: 20.01.2025).
8. Красильников В. П. Национальное физическое воспитание хантов: традиционные игры, состязания и самобытные физические упражнения // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2009. Вып. 6. С. 55–58.
9. Кыласов А. В., Тедорадзе А. С. Проблемы сохранения и развития традиционной борьбы нюл-тах¬ли // Вестник угроведения. 2014. № 4. С. 156–174.
10. Прокопенко В. И. Традиционная игровая культура народа манси // Финно-угорский мир в полиэтничном пространстве России: культурное наследие и новые вызовы : сб. ст. по материалам VI Всерос. науч. конф., 4–7 июня 2019 г, г. Ижевск. Ижевск : Изд-во Анны Зелениной, 2019. С. 401–405.
11. Синявский Н. И. Этнопедагогика физического воспитания народов севера ханты и манси в со-временной системе образования : автореф. дис. … д-ра пед. наук. М., 2004. 46 с.
12. Фынтынэ О. А., Яковлев Б. П. Этнопедагогический подход в системе физического воспитания детей Среднего Приобья // Теория и практика физической культуры. 2013. № 6. С. 85–88.
13. Ткачук Н. В. Запросы родителей школьников из числа коренных малочисленных народов Севера к организации учебно-воспитательного процесса в школах- интернатах Ханты-Мансийского автономного округа – Югры ( социологический опрос) // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2024. № 2. С. 41– 52. https://doi.org/10.69571/SSPU.2024.89.2.014.
14. Ткачук Н. В. Формирование этнокультурной компетентности обучающихся из числа коренных малочисленных народов Севера в условиях школ-интернатов ( на примере Ханты-Мансийского автономного округа – Югры) // Вестник угроведения. 2023. Т. 13, № 2. С. 388–397.
15. Ребята из Сосьвы совместно с педагогами средней общеобразовательной школы приняли участие в окружном оперативно-профилактическом мероприятии « Здоровье». URL: https://goo.su/VVL21 (дата обращения: 25.12.2024).
16. Соревнования по Северному многоборью. URL: https://shkolapermyakovapolnovat-r86.gosweb.gosuslugi.ru/varianty-glavnyh/shkola-glavnaya-stranitsa/ novosti_628.html (дата обращения: 20.03.2025).
17. Дню рождения Ханты-Мансийского автономного округа – Югры посвящается. URL: https://goo.su/ ocRSV (дата обращения: 20.01.2025).
18. Первенство по национальным видам спорта прошло в Саранпауле. URL: https://informugra.ru/ news-external/berezovo/dukh-splochennosti-i-sila-natsionalnykh-traditsiy-h6af1l0/ (дата обращения: 01.03.2025).
19. В Сургутском районе школьники соревновались в северном многоборье. URL: https://vestniksr.ru/ news/50964-v-surgutskom-raione-shkolniki-sorev¬novalis-v-severnom-mnogobore.html (дата обращения: 25.03.2025).
20. На базе Русскинской средней школы прошли национальные спортивные соревнования. URL: https:// goo.su/bRTD18E (дата обращения: 30.03.2025).
21. В Югре стартуют первые Арктические игры школьников. URL: https://www.ugoria.tv/news/2024/ 09/30/93298 (дата обращения: 31.03.2025).
22. О некоторых изменениях в правилах северного многоборья. URL: https://goo.su/LHurB6X (дата обращения: 09.01.2025).
23. Положение о структурном подразделении «Интернат». URL: https://shkolalyaminskaya-r86.gosweb. gosuslugi.ru/svedeniya-ob-obrazovatelnoy-organizat.sii/dokumenty/dokumenty-all_642.html (дата обращения: 09.01.2025).
Review
For citations:
Tkachuk N.V. Monitoring extracurricular activities effectiveness among students from indigenous minorities of the North. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2025;26(2):60-68. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-2-5