Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

Volume and intensity study of student-choreographers’ motor activity in process of professional training

https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-1-6

Abstract

The purpose of the study is to analyze the volume and intensity of student-choreographers’ motor activity during educational process at different time intervals in order to provide further corrective methods for the organization of physical education in the course of their professional training. We present the general characteristics of educational process specificity based on modern research. This study substantiates the importance of motor activity assessment for improving the physical education system of student-choreographers through choreographic training. The object of the study is the educational process of student-choreographers in the university, with consideration of its specificity. The review of scientific and specialized literature allowed us to determine the modern understanding of the student’s professional activity in the future, and to reveal the peculiarities of training for the student of creative direction. Pedagogical observation and pedagogical experiment, questionnaire survey, statistical methods of data processing are the primary methods of research subject. The pedagogical experiment involved the evaluation of the volume and intensity of motor activity using an electronic pedometer during the period of training. At the first stage the assessment was made during one lesson, 1.5 hours, and at the second stage during academic day. The subjects were asked to record data daily, which allowed identifying the physical load of studentchoreographers while at the university. The results show that the average student-choreographer performs almost the daily volume of physical activity necessary for a human. Such data allow us to substantiate the need for further research in the trajectory of developing corrective plans within the framework of the discipline “Professional and Applied Physical Training: Choreographic Training”, the basis of which will be the development of a multi-component methodology for physical training of student-choreographers, having recreational and specially oriented physical focus.

About the Author

T. V. Sabantseva
Dostoevsky Omsk State University, Omsk
Russian Federation

Candidate of Sciences (Pedagogy), Docent



References

1. Копейкина Е. Н., Кондаков В. Л., Волошина Л. Н. и др. Двигательная активность студентов в современных условиях // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. 2023. Т. 8, № 3. С. 106–112.

2. Юрьева М. Н. Содержание и направленность профессиональной подготовки студентов-хореографов в вузах культуры и искусств // Гаудемаус. 2015. № 1. С. 95–106.

3. Никитин В. Ю. Сравнительный анализ систем хореографического образования в России и Западной Европе // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2020. № 4. С. 148–157.

4. Павинская К. В. Педагогические условия формирования готовности к здоровьесберегающей деятельности студентов-хореографов // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2020. Т. 22, № 70. С. 18–23.

5. Савиных Л. Е., Булгакова О. В. Подготовка танцоров направления «Hip-Hop» с учетом критериев оценивания техники исполнения // Теория и практика физической культуры. 2024. № 2. С. 18–20.

6. Корепанова Ю. А., Паначев В. Д. Исследования составляющих здорового образа жизни студентов // Педагогико-психологические и медико-биологические проблемы физической культуры и спорта. 2014. № 2. С. 32–38.

7. Захарова Е. А., Прокопенко Л. А. Оценка и анализ вредных привычек у студентов, обучающихся в вузах // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2021. № 7. С. 123–127. https://doi.org/10.34835/issn.2308-1961.2021.7.p123-127.

8. Антонова Е. В., Чернышева Е. Н. Круговая тренировка в V–VIII классах // Физическая культура в школе. 2009. № 5. С. 26–28.

9. Всемирная организация здравоохранения. Рекомендации по нормам физической активности. URL: https://www.who.int/ru (дата обращения: 05.02.2024).

10. Спиридонова Е. А. Стретчинг как оздоровительная система при подготовки юных танцоров // Наука-2020. 2021. № 4. С. 96–103.

11. Анатомия стретчинга / пер. с англ. Н. А. Татаренко. М. : Изд-во «Э», 2017. 224 с.

12. Иванов В. Д., Мамаева Н. О. Влияние стретчинга на функциональное состояние и здоровье студентов // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. 2018. Т. 3, № 1. С. 23–31.

13. Черенко В. А., Горовой В. А. Оптимизация двигательной активности студентов на основе последовательного применения тренировочных средств различной направленности // Вестник Мозырского государственного педагогического университета им. И. П. Шамякина. 2015. № 2. С. 91–100.

14. Tudor-Locke C., Johnson W. D., Katzmarzyk P. T. Accelerometer-determined steps per day in US children and youth // Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010. Vol. 42, no. 12. P. 2244–2250. https://doi.org/10.1249/mss.0b013e3181e32d7f.

15. Разуваева И. Ю., Дачев О. В. Дозирование физической нагрузки студентов на основе информации частоты сердечных сокращений // Физическая культура и спорт в структуре профессионального образования: ретроспектива, реальность и будущее : сб. материалов межведомственного круглого стола, 23 ноября 2017 г., г. Иркутск. Иркутск : Восточно-Сибирский институт Министерства внутренних дел Российской Федерации, 2017. С. 333–336.

16. Иванов В. Г., Хомук Н. В. Систематизация физических нагрузок на занятиях по частоте сердечных сокращений // Физическая культура, спорт, здоровый образ жизни в XXI веке : сб. науч. ст. междунар. науч.-практич. конф., 12–13 декабря 2019 г., г. Могилев. Могилев : Могилевский государственный университет имени А. А. Кулешова, 2020. С. 184–186.


Review

For citations:


Sabantseva T.V. Volume and intensity study of student-choreographers’ motor activity in process of professional training. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2025;26(1):59-67. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-1-6

Views: 424


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)