Assessment of gender-based approach effectiveness in physical education of preschoolers
https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-1-5
Abstract
The article’s relevance stems from the significance of gender identity in modern education; it allows differentiating class organization approaches, exercise and game selection corresponding to boys’ and girls’ interests and abilities, contributing to the child’s physical and psycho-emotional development. The aim is to experimentally prove that a gender-based approach improves pupils’ physical fitness within a preschool’s sports orientation program. The following methods were used in the process of work: 1) physical abilities testing with the use of test trials based on the All-Russian Physical Education and Sports Complex “Ready for Labour and Defence” (Gotov k trudu i oborone); 2) statistical and mathematical processing of data by calculating the average value, average error, Student’s t-test, calculation of the increment of indicators. The analysis of results allowed us to conclude about the effectiveness of the implemented program on sports orientation regarding gender differences in the process of physical education. The effectiveness is conditioned precisely by the aspect of physical fitness. The article is intended for specialists in physical education and sport, in particular for educators who organize the process of physical education in the preschool educational institution.
About the Authors
A. S. ZhuravlevaRussian Federation
Physical Training Instructor, Postgraduate
L. I. Lubyshevа
Russian Federation
Doctor of Sciences (Pedagogy), Professor
References
1. Цымбал Т. А., Иванова Е. Р., Верицова О. А. Формирование у детей дошкольного возраста начальных представлений о видах спорта // Современная образовательная среда: теория и практика : материалы Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием, 29 марта 2023 г., г. Чебоксары. Чебоксары : Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс», 2023. С. 165–167.
2. Чепик В. Д., Черничкина Ю. М. Предметно-развивающая среда в формировании готовности дошкольников к занятиям спортом // Вестник спортивной науки. 2014. № 4. С. 33–37.
3. Митин А. Е., Филиппова С. О. Ориентация на спортивную деятельность в дошкольном возрасте // Инновационные преобразования в сфере физической культуры, спорта и туризма : сб. материалов XXI Всерос. науч.-практ. конф., 24–29 сентября 2018 г., п. Новомихайловский. П. Новомихайловский : Ростовский государственный экономический университет «РИНХ», 2018. С. 421–425.
4. Семенов Л. А., Исаков С. В. Основы организации мониторинговой системы диагностики спортивной пригодности детей // Теория и практика физической культуры. 1998. № 7. С. 2–4.
5. Нищева Н. В., Ельцова О. М., Верещагина Н. В. и др. Внедрение ФГОС ДО в практику работы дошкольных образовательных организаций. СПб. : Детство-Пресс, 2015. 384 с.
6. Об утверждении федеральной образовательной программы дошкольного образования : приказ Министерства просвещения РФ от 25.11.2022 № 1028. Доступ из СПС «Гарант».
7. Быков В. С., Коузов А. А. Учет гендерной принадлежности в физическом развитии детей дошкольного возраста // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 5. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=15277 (дата обращения: 05.02.2025).
8. Леви-Гориневская Е. Г., Григорьева Е. Развитие основных движений у детей дошкольного возраста. М. : Изд-во Акад. пед. наук РСФСР, 1955. 168 с.
9. Филиппова С. О., Митин А. Е. Повышение эффективности физкультурно-оздоровительной работы дошкольных учреждений в современных условиях // Физическое воспитание детей раннего и дошкольного возраста: теория, практика и перспективы : сб. материалов Всерос. с междунар. участием науч.-практич. конф., 26–27 апреля 2018 г., г. Волгоград. Волгоград : Волгоградская государственная академия физической культуры, 2018. С. 159–162.
10. Евтушенко И. Н. Гендерное воспитание детей старшего дошкольного возраста : дис. … канд. пед. наук. Челябинск, 2008. 191 с.
Review
For citations:
Zhuravleva A.S., Lubyshevа L.I. Assessment of gender-based approach effectiveness in physical education of preschoolers. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2025;26(1):50-58. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-1-5