Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

Pedagogical conditions for forming digital design skills among students in Pedagogical education

https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-3-2

Abstract

The relevance of the article is determined by the most important task of the system of higher professional education, that is the training of future teachers at a qualitatively new level. The main aspects of solving this problem involve developing an active creative personality and abilities that enable one to independently identify and solve complex problems extending beyond standard situations, design and construct complex objects and systems, and consciously evaluate the results of their professional activities. The purpose of the article is to theoretically substantiate and test the pedagogical conditions for developing digital design skills among students in the field of Pedagogical education. The authors clarified the essence of the concepts of “digital design” and “digital design skills”, established the structure of the concept “digital design skills of future teachers”, consisting of motivational, cognitive and activity components. The merits of the study are the identification and experimental verification of pedagogical conditions for the formation of digital design skills among students in Pedagogical education. The study has proven that the proposed pedagogical conditions contribute to the effective preparation of students for the use of digital technologies in educational practice.

About the Authors

E. F. Nasyrova
Surgut State Univeristy, Surgut
Russian Federation

Doctor of Sciences (Pedagogy), Professor



V. A. Varnakova
Gymnasium “Laboratoriya Salakhova”, Surgut
Russian Federation

Teacher



References

1. Ваганова О. И., Гладков А. В., Коновалова Е. Ю. и др. Цифровые технологии в образовательном пространстве // Балтийский гуманитарный журнал. 2020. Т. 9, № 2. С. 53–56.

2. Вдовин Р. А., Трафимова Г. А. Опыт использования специализированного программного обеспечения в образовательном процессе и науке // Современные информационные технологии и ИТ-образование. 2019. Т. 15, № 4. С. 992–1002. https://doi.org/10.25559/SITITO.15.201904.992-1002.

3. Мурзаева А. К. Ориентация инновационной деятельности кафедр на формирование профессиональных компетенций студентов технических вузов : автореф. дис. ... канд. пед. наук. Душанбе, 2018. 36 с.

4. Боровков А. И. Цифровое проектирование. URL: https://postnauka.org/video/63239 (дата обращения: 30.09.2024).

5. Цифровые лаборатории для школ и вузов: преимущества, разновидности, перспективы. URL: https://neramsc.ru/blog/tekhnologii/tsifrovye-laboratorii-dlya-shkol-i-vuzov-preimushchestva-raznovidnostiperspektivy/ (дата обращения: 30.09.2024).

6. Шкаредных А. С., Симонова Г. И. Возможности электронных образовательных ресурсов как средств дистанционного обучения // Вестник Вятского государственного университета. 2022. № 2. С. 86–96.

7. Костина И. Н., Нерсесян П. М. Использование электронных образовательных ресурсов при обучении студентов стоматологического факультета на профильной кафедре // Актуальные задачи педагогики : материалы IX Междунар. науч. конф., июнь 2018, г. Москва. М. : Буки-Веди, 2018. С. 70–73.

8. Ипполитова Н. В., Стерхова Н. С. Анализ понятия «педагогические условия»: сущность, классификация // General and Professional Education. 2012. № 1. С. 8–14.

9. Аксенова-Сорохтей Ю. Н., Русина Е. В. Применение модели «перевернутый класс» в образовательном процессе // Наука и техника: новые вызовы современности : сб. ст. XIV Междунар. науч.-практ. конф. Саратов : НОП «Цифровая наука». 2022. С. 240–243.

10. Цепов А. Л. Перевёрнутый класс // Смоленский медицинский альманах. 2019. № 3. С. 175–184.


Review

For citations:


Nasyrova E.F., Varnakova V.A. Pedagogical conditions for forming digital design skills among students in Pedagogical education. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2024;25(3):24-30. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-3-2

Views: 131


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)