Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

A COMPREHENSIVE PROGRAMME OF PEDAGOGICAL SUPPORT FOR PROFESSIONAL FORMATION OF THE YOUTH FROM AMONG THE INDIGENOUS PEOPLES OF THE NORTH

https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-2-2

Abstract

The relevance of the article is due to the need of developing a Comperehensive Programme of Pedagogical Support for Professional Formation of the Youth from Among the Indigenous Peoples of the North considering the fact that community-minded, conscientious and competent professionals are needed. The purpose of the article is to provide rationale for the programme using the case of the Khanty-Mansiysk Autonomous Okrug – Ugra. The programme is focused on the formation of professional competency of college graduates representing the indigenous peoples of the North within the skills they acquire at the college, which are essential in their traditional habitats. The proposed article is the result of the researches carried out in 2019–2022, presented by the authors at research-to-practice conferences. The results of the researches alsoprovided the basis for the dissertation.

About the Authors

S. M. Kosenok
Surgut State University, Surgut
Russian Federation

Doctor of Sciences (Pedagogy), Professor



N. V. Savina
Government of the Khanty-Mansiysk Autonomous Okrug – Ugra, Khanty-Mansiysk
Russian Federation

Candidate of Sciences (Pedagogy), Class 2 Advisor of the Government of the Khanty-Mansiysk Autonomous Okrug – Ugra



References

1. Савина Н. В. О комплексной программе организации педагогического сопровождения профессионального становления молодежи из числа коренных малочисленных народов Севера // Реализация ФГОС как механизм развития профессиональной компетентности педагога: инновационные технологии, тьюторские практики : материалы IV Всероссийской тьюторской научно-практической конференции с международным участием, Краснодар, 27–29 апреля 2022 г. Краснодар : Институт развития образования, 2022. С. 45–48.

2. Савина Н. В. Педагогическое сопровождение профессионального становления молодежи из числа коренных малочисленных народов Севера (на примере Ханты-Мансийского автономного округа – Югры) : дис. … канд. пед. наук. Казань, 2022. 245 с.

3. Казакова Е. И. Процесс психолого-педагогического сопровождения // На путях к новой школе. 2009. № 1. С. 36–46.

4. Адушкина К. В. Лозгачева О. В. Психологопедагогическое сопровождение субъектов образования. Екатеринбург : Уральский государственный педагогический университет, 2017. 163 с.

5. Ковешникова Л. Н. Формирование готовности к взрослой жизни подростков коренных малочисленных народов Севера : автореф. ... канд. пед. наук. Самара, 2007. 20 с.

6. Маркин В. В., Силин А. Н., Воронов В. В. Образовательные траектории молодежи коренных малочисленных народов Севера: социально-пространственный дискурс // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2019. Т. 12, № 5. С. 141–154.

7. Декларация Организации Объединенных Наций о правах коренных народов (2007). URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/indigenous_rights.shtml (дата обращения: 25.05.2024).

8. Berger P., Epp J. R., Moller H. The predictable influences of culture clash, current practice, and colonialism on punctuality, attendance, and achievement in Nunavut schools. Canadian Journal of Native Education. 2006;29(2):182–205.

9. Лемпинен Н. П. Финская система образования и системы квалификаций // Образование и наука. 2014. № 5 (114). С. 125–138.

10. Aikio-Puoskari U. The ethnic revival, language and education of the Sami, an indigenous people, in three Nordic countries (Finland, Norway and Sweden). Social Justice through Multilingual Education. 2009. р. 238–262.

11. Зайков К. С., Калинина М. Р., Тамицкий А. М. и др. Научно-образовательное пространство Арктики: Норвегия // Арктика и Север. 2016. № 23. С. 144–170.

12. The Danish Education System. The Ministry of Higher Education and Science, The Ministry for Children, Education and Gender Equality and The Ministry of Culture. URL: https://epale.ec.europa.eu/en/resourcecentre/content/danish-education-system (дата обращения: 15.05.2024).

13. Aylward L. M. Discourses of cultural relevance in Nunavut schooling. Journal of Research in Rural Education. 2007;22(7):1–9.

14. Cherubini L., Hodson J. Ontario Ministry of Education policy and aboriginal learners’ epistemologies: a fundamental disconnect. Canadian Journal of Educational Administration and Policy. 2008;(79):1–33.

15. Statistics Canada. URL: https://www.statcan.gc.ca/en/start (дата обращения: 02.02.2024).

16. Юдин В. И. Культурный геноцид коренных народов Канады: правда, примирение и остающиеся без ответа вопросы // Власть. 2015. № 10. С. 204–207.

17. Френк Г. Ю. Основные этапы образовательной политики Канады в отношении коренных народов // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2017. № 38. С. 50–55.

18. A timeline of residential schools. The Truth and Reconciliation Commission. URL: http://www.cbc.ca/news/canada/a-timeline-of-residential-schools-the-truthand-reconciliation commission-1.724434 (дата обращения: 25.05.2024).

19. Barnhardt R., Kawagley A. O. Indigenous knowledge systems and Alaska native ways of knowing. Anthropology and Education Quarterly. 2005;36(1):8–23.

20. Швайцер П. Коренные народы и урбанизация на Аляске и на Канадском Севере // Этнографическое обозрение. 2016. № 1. С. 10–22.

21. Barnhardt С. A history of schooling for Alaska native people. Journal of American Indian Education. 2001;40(1). URL: http://ankn.uaf.edu/curriculum/Articles/CarolBarnhardt/HistoryofSchooling.html (дата обращения: 25.05.2024).

22. Голомидова П. С., Сабуров А. А. Государственная политика в отношении коренных народов Аляски: исторический обзор и современные проблемы // Арктика и Север. 2016. № 25. С. 61–77. 23.

23. Полонский В. М. Словарь по образованию и педагогике. М. : Высшая школа, 2004. 512 с.


Review

For citations:


Kosenok S.M., Savina N.V. A COMPREHENSIVE PROGRAMME OF PEDAGOGICAL SUPPORT FOR PROFESSIONAL FORMATION OF THE YOUTH FROM AMONG THE INDIGENOUS PEOPLES OF THE NORTH. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2024;25(2):27-35. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-2-2

Views: 87


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)