Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

INDICES OF PSYCHO-EMOTIONAL STATE OF ENGINEERING VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS

https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-1-6

Abstract

The purpose of the research was to study the features of psycho-emotional state of engineering vocational school students. A “wellbeing, activity, mood” questionnaire was used in the research. According to the results of the questionnaire, median scale values of the entire group of students were equivalent to psycho-emotional well-being. The values of all scales were higher in the women’s group. There were no statistically significant differences in “well-being”, “activity” and “mood” indices either between the studied groups of young men and women, or between the groups of students of different age.

About the Authors

N. I. Koshkarova
Tyumen State Medical University, Tyumen
Russian Federation

Senior Lecturer



O. G. Litovchenko
Surgut State University, Surgut
Russian Federation

Doctor of Sciences (Biology), Docent



References

1. Индейкина О. С., Хошгелдиева Ш. Самочувствие, активность и настроение учащихся // Теоретические и прикладные аспекты естественнонаучного образования : материалы Всерос. науч.-практ. конф., 19 мая 2022 г., Чебоксары. Чебоксары : Чувашский государственный педагогический университет им. И. Я. Яковлева, 2022. С. 228–231.

2. Злоказова М. В., Семакина Н. В., Убайдуллаева М. А., Ланских Ю. В. Использование динамической оценки самочувствия, активности и настроения студентов технического вуза для оптимизации учебного процесса // Совершенствование воспитательной работы в вузе: патриотическое воспитание : сб. ст. VI Межвуз. науч.-практ. конф., 02–06 декабря 2019 г., Киров. Киров : Вятский государственный университет, 2020. С. 109–113.

3. Шукуров Ф. А. Психоэмоциональное состояние и успеваемость студентов в процессе их обучения // Агаджаняновские чтения : материалы II Всерос. науч.-практ. конф. Посвящается 90-летию со дня рождения академика Н. А. Агаджаняна, 26–27 января 2018 г., Москва. Москва : Российский университет дружбы народов (РУДН), 2018. С. 303–304.

4. Кашина Ю. В., Покровский В. М., Чередник И. Л., Бурлуцкая А. В. Комплексная оценка адаптации студентов к процессу обучения в вузе // Человек. Спорт. Медицина. 2023. Т. 23, № 1. С. 73–79.

5. Захарова Е. А. Эмоциональное состояние студентов в первый семестр обучения // Международный студенческий научный вестник. 2019. № 3. C. 60.

6. Калаева А. А. Исследование состояний обучающихся 10-х классов по методике САН // Научный альманах. 2019. № 1-2 (51). С. 198–201.

7. Доскин В. А., Лаврентьева Н. А., Мирошников Н. П., Шарай В. Б. Тест дифференцированной самооценки функционального состояния // Вопросы психологии. 1973. Т. 19, № 6. С. 141– 145.

8. Кабачкова А. В. «Самочувствие-активность-настроение» студентов-первокурсников при посещении занятий по физическому воспитанию // Теория и практика физической культуры. 2015. № 7. С. 29–31.

9. Шаламова Е. Ю., Сафонова В. Р. Психофункциональный статус, качество жизни и совладание со стрессом студентов северного медицинского вуза // Индивидуальные и региональные факторы образа жизни в формировании здоровья участников образовательного процесса. Сургут : Библиографика, 2016. С. 4–103.

10. Соколов А. Д., Рыспекова Ш. О., Жумакова Т. А., Артыкбаева У. С., Ерлан А. Е., Жунистаев Д. Д., Хасенова К. Х., Джусипбекова Б. А., Алпысбаева К. К. Изменения эмоционального состояния студентов в ходе учебного процесса // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 3-4. С. 556–559.


Review

For citations:


Koshkarova N.I., Litovchenko O.G. INDICES OF PSYCHO-EMOTIONAL STATE OF ENGINEERING VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2024;25(1):42-47. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-1-6

Views: 57


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)