Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

STUDY OF AGGRESSIVENESS IN SENIOR PRESCHOOL CHILDREN

https://doi.org/10.35266/2312-377X-2023-2-63-72

Abstract

The relevance of the article is due to the fact that childhood is an important period when the groundwork for further personality development is laid and the main trends of such development are de-termined. Over-the-top aggressiveness is one of the main problems at this age. Child psychologists highlight the importance and complexity of the problem. The spread of violence among children is a concern to parents and professionals. The purpose of the article is to show the results of studying aggressiveness manifestation in senior preschool children. Theoretical approaches to the concept of child aggressiveness, its signs and reasons of manifestation in senior preschool children were analyzed by the authors. The study involved senior pre-school children. Psychological methods were used to achieve the set goals and objectives of the study. To assess the objectivity of the obtained results, methods of mathematical statistics were applied. Criteria and indicators of aggressiveness manifestation were specified. Based on the obtained results it is proved that there are different forms of aggressiveness manifestation in children. The article is intended for educational psychologists, preschool teachers and professionals interested in child aggressiveness manifestation.

About the Authors

E. S. Shamukhametova
Surgut State University, Surgut
Russian Federation

Candidate of Sciences (Psychology), Associate Professor

E-mail: shamukhametova_es@surgu.ru



O. V. Коновалова
Shadrinsk State Pedagogical University, Shadrinsk
Russian Federation

Candidate of Sciences (Psy-chology), Associate Professor

E-mail: olgak1997@mail.ru



References

1. Бубнова, Э. Ш. Особенности проявлений агрессивного поведения старших дошкольников в группе детского сада : автореф. дис … канд. психол. наук. М., 1998. 18 с.

2. Платонов К. К. Краткий словарь системы психологических понятий. Изд. 2., перераб. и доп. М. : Высшая школа, 1984. 175 с. URL: https://bookap. info/bo/platonov_kratkiy_slovar_sistemy_psihologicheskih_ponyatiy_1984/bypage/ (дата обраще-ния: 25.01.2023).

3. Семенюк Л. М. Психологические особенности агрессивного поведения подростков и условия его коррекции. М. : Москов. психол.-соц. ин-т : Флинта, 1998. 96 с. URL: https://www.studmed.ru/ view/semenyuk-lm-psihologicheskie-osobennosti-ag ressivnogo-povedeniya-podrostkov-i-usloviya-ego-korrekcii_26a5b056775.html (дата обращения: 31.01.2023).

4. Неймер Ю. Л. Психологический словарь. Ростов н/Д. : Феникс, 2003. 604 с.

5. Немов Р. С. Психология : Словарь-справочник : В 2 ч. М. : ВЛАДОС-Пресс, 2003. Ч. 1. 302 p. URL: https://iknigi.net/avtor-robert-nemov/31904-psihologiya-slovar-spravochnik-v-2-ch-chast-1-robert-nemov/read/page-4.html (дата обращения: 25.01.2023).

6. Астанакулова П. В. Агрессивность как проблемная форма межличностных отношений дошкольников // Труды Брат. гос. ун-та. Серия. Гуманитарные и социальные науки. 2017. № 1. С. 65–68.

7. Бреслав Г. Э. Психологическая коррекция детской и подростковой агрессивности. СПб. : Речь, 2007. 144 с.

8. Перешеина Н., Заостровцева М. Агрессивность дошкольников. Коррекция поведения. М. : Сфера, 2016. 112 с.

9. Жигинас Н. В., Сухачева Н. И. Социально-педагогические условия детской агрессии // Научно-педагогическое обозрение. 2017. № 4 (18). С. 34–39.

10. Колосова С. Л. Детская агрессия. СПб. : Питер, 2011. 224 с.

11. Микляева, Н. В., Гладких Л. П. Экспресс-диагностика развития детей : мат-лы для тематического контроля. М. : Айрис-пресс, 2007. 104 с.

12. Шамухаметова Е. С., Киселева Е. В. Взаимосвязь детских страхов и уровня агрессивности в старшем дошкольном возрасте // Глобальные проблемы в международных академических исследованиях : сб. науч. тр. по мат. Междунар. науч.-практич. конф., 8 февраля 2022 г. М. : Профессиональная наука, 2022. 169 с. С.71–75.


Review

For citations:


Shamukhametova E.S.,  O.V. STUDY OF AGGRESSIVENESS IN SENIOR PRESCHOOL CHILDREN. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2023;(2 (54)):63-72. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2312-377X-2023-2-63-72

Views: 204


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)