PEDAGOGICAL TECHNOLOGY FOR THE DEVELOPMENT OF ENVIRONMENTAL AWARENESS IN ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN AT “THE WORLD AROUND US” LESSONS
https://doi.org/10.35266/2312-377X-2023-2-39-45
Abstract
The article dwells on the pedagogical technology for the development of environmental awareness in elementary school children, implemented within the scope of the integrated school subject “The world around us”. The model is based on subject lessons where practice is an essential structural element. The article characterizes and describes the stages and methods of such lessons in elementary school. Keywords: elementary school age, school subject “The world around us”, school subject, practice
About the Authors
М. V. BorisyukRussian Federation
Candidate of Sciences (Biology), Associate Professor
E-mail: m.borisyuk@donnu.ru
S. V. Kamornikova
Russian Federation
Elementary School Teacher
E-mail: kamornikova1977@gmail.com
References
1. Поданева Т. В. Формирование основ экологической культуры у детей дошкольного возраста // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 4 (71). С. 86–90.
2. Мдивани М. О., Панов В. И., Черезова Л. Б. Эмпирическое исследование экологического сознания у детей предшкольного и младшего школьного возраста (6–10 лет) // Экспериментальная психология. 2016. Т. 9. № 4. С. 48–58.
3. Болотова, Е. А., Балюкова И. Б. Особенности формирования экологического сознания у школьников младшего подросткового возраста // Актуальные проблемы развития личности в современном обществе : материалы Междунар. науч.-практич. конф., 11–13 апреля 2019 г., г. Псков. Псков : Псковский гос. ун-т, 2019. С. 13–18.
4. Кононова М. Н., Солонько А. И. Экологические мероприятия, проводимые среди школьников Республики Адыгея в 2015–2017 гг. // География: развитие науки и образования : Коллективная моногр. по мат-лам Междунар. науч.-практич. конф., посвященной 155-летию со дня рождения Владимира Ивановича Вернадского, Санкт-Петербург, 18–21 апреля 2018 г. / Отв. ред. В. П. Соломин, В. А. Румянцев, Д. А. Субетто, Н. В. Ловелиус. Т. II. СПб. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2018. С. 361–364.
5. Нестерова А. А. Решение задач экологического образования младших школьников в современных образовательных программах // Поволжский педагогический поиск. 2014. № 2 (8). С. 66–71.
6. Брехова А. В., Кудрявцева О. Д. Организация практической работы в условиях дистанционного обучения // Технологическое образование в системе «школа-колледж-вуз»: традиции и инновации : мат-лы Всерос. науч.-практич. конф., 24 марта 2022, г. Воронеж : Воронеж. гос. пед. ун-т, 2022. С. 30–34.
7. Дзагиева Х. Д. Методы обучения в начальной школе // Lingua – universum. 2014. № 5. С. 61–62.
8. Макарова Л. М. Экологическая психология и педагогика. Самара : Самар. гос. ун-т, 2014. 123 с.
Review
For citations:
Borisyuk М.V., Kamornikova S.V. PEDAGOGICAL TECHNOLOGY FOR THE DEVELOPMENT OF ENVIRONMENTAL AWARENESS IN ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN AT “THE WORLD AROUND US” LESSONS. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2023;(2 (54)):39-45. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2312-377X-2023-2-39-45