THE SYSTEM OF VALUES OF THE MODERN SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION STUDENTS
https://doi.org/10.34822/10.35266/2312-377X-2023-1-39-47
Abstract
The article dwells on the results of monitoring the system of values of secondary vocational education students. The conducted research made it possible to deduce the formation of the system of values in students, their readiness to study at institutions of the secondary vocational level and to get a profession. It was found that together with the increase of importance of such value as happy marriage, the significance of values of love, active and financially secure life, comfort and freedom grow substantially as the students
get older. This implies infantilism and inactivity of the most part of the interviewed students. The article suggests the paths for correcting the students’ system of values, taking into account the specifics of the obtained
profession.
About the Authors
A. V. SalkovRussian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy), Associate Professor
E-mail: salkov_av@surgu.ru
A. K. Shchipanova
Russian Federation
Lecturer
E-mail: schipanova_ak@edu.surgu.ru
References
1. Сальков А. В., Щипанова А. К. Мониторинг ценностных ориентаций студенческой молодежи как средство формирования портрета современного студента среднего профессионального образования (на примере автономного учреждения «Сургутский политехнический колледж») // Управление образованием: теория и практика. 2022.
2. Т. 12. № 8. С. 300–317.
3. Алишев Б. С. Изменения в структуре ценностей студенческой молодежи в начале XXI века // Ученые записки казанского университета. Сер. Гуманитарные науки. Кн. 4. Т. 128, 2016. C. 929–940.
4. Богданов Р. А. Развитие интереса к профессии у студентов колледжа как психолого-педагогическая проблема // Universum: Психология и образование : электрон. научн. журн. 2020. № 4 (46). URL: http://7universum.com/ru/psy/archive/item/5697 (дата обращения: 20.01.23).
5. Овчарова Р. В., Гизатуллина Э. Р. Психологическая структура нравственной сферы личности подростка // Педагогическое образование в России. 2011. № 3. С. 103–108.
6. Лымарев В. Н., Уварина Н. В. Исследование иерархии военно-профессиональных ценностей курсантов Росгвардии // Изв. Рос. гос. пед. ун-та им. А. И. Герцена. 2022. № 205. С. 158–167.
7. Грязнов А. Н. Научно-методическое обеспечение процесса личностно-профессионального становления студентов : науч.-метод. пособие. Казань : изд-во «Данис» ИПП ПО РАО, 2011. 124 с.
8. Сальков А. В., Касьяненко-Божок Р. В. Ценностные ориентации студентов в университете как основа их ценностного самоопределения // Современное педагогическое образование. 2020. № 12. С. 44–48.
9. Арендачук И. В. Ценностные ориентации молодежи в зависимости от уровня нравственного развития личности // Конфликты в современном
10. мире: международное, государственное и межличностное измерение : материалы V Междунар. науч. конф. М. : Изд-во: «Перо», 2019. С. 689–693.
11. Зубок Ю. А., Чупров В. И. Отношение молодежи к образованию как фактор повышения эффективности подготовки высококвалифицированных кадров // Социологические исследования. 2012. № 2. С. 103–111.
Review
For citations:
Salkov A.V., Shchipanova A.K. THE SYSTEM OF VALUES OF THE MODERN SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION STUDENTS. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2023;(1 (53)):39-47. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/10.35266/2312-377X-2023-1-39-47