CREATION OF A POSITIVE IMAGE OF THE HEAD OF A PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTION UNDER CURRENT CONDITIONS
https://doi.org/10.34822/10.35266/2312-377X-2023-1-29-38
Abstract
The relevance of this article is due to the integration of the educational space of the Donetsk People's Republic into the educational space of the Russian Federation. The article dwells on the issue of creating a positive image of the head of a preschool educational institution for successful implementation of educational goals and organization of the process of education with a highly respected manager at the head. The purpose of the article is to substantiate the need for creating a positive image of the head of a preschool
educational institution under the current conditions. The authors have demonstrated how image is defined in psychological and pedagogical literature as well as in academic papers. The phenomenon of “a positive
image of the head of a preschool educational institution” is substantiated as well. The criteria of a positive image of the head are outlined. Arrangements for creation of a positive image of the head of an educational institution under the current conditions are proposed. The conditions that affect creation of a positive image of the head of an educational institution are specified.
About the Authors
N. V. GrizodubRussian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy), Associate Professor
E-mail: natalyagrizodub@mail.ru
N. L. Gritsenko
Russian Federation
Nursery and Kindergarten Teacher
E-mail: gricenko.nataly@gmail.com
References
1. Юнг К. Г. Духовная проблема современного человека // Сознание и бессознательное : сб. СПб. : Университетская книга, 1997. С. 474–499.
2. Бекетов Н. В. Имидж: ретроспектива и культурологический анализ феномена // Дайджест-финансы. 2008. № 5 (161). С. 58–62.
3. Феофанов О. А. США: реклама и общество. М. : Мысль, 1974. 262 с.
4. Морозова А. П. Этапы эволюции термина «имидж» от древних времен до современного общества // Молодой ученый. 2020. № 20 (310). С. 383–387.
5. Шепель В. М. Имиджелогия: секреты личного обаяния. Ростов-н/Д. : Феникс, 2005. 472 с.
6. Петровский А. В., Ярошевский М. Г. Психология : слов. 2-е изд., испр. и доп. М. : Политиздат, 1990. 494 с.
7. Федоров И. А. Имидж как программирование поведения людей. Рязань : Новое время, 1997. 235 с.
8. Абрамовских Т. А. Формирование и развитие имиджа образовательной организации в условиях цифровой образовательной среды // Современ. пед. образование. 2020. № 5. С. 4–8.
9. Ладанов И. Д. Практический менеджмент. Психотеника управления и самотренировки. М. : Корпоративные стратегии, 2004. 496 с.
10. Пелих А. С., Кизилова Т. Г., Пронченко А. Г. Имидж делового человека. М. : ИНФРА-М, 2017. 112 с.
11. Панасюк А. Ю. Я – Ваш имиджмейкер и готов помочь сформировать Ваш профессиональный имидж. 2-е изд., испр. М. : Дело, 2004. 240 с.
12. Каладжиди А. А. Социокультурные факторы формирования имиджа современных российских корпораций // Культурная жизнь юга России. Приложение. 2015. № 1 (11). С. 157–159.
13. Анкудинова Е. В. Имиджевая информация в рекламе образовательного учреждения // Ярослав. пед. вестн. 2011. Т. 1. № 2. С. 173–175.
14. Кондратьев М. Ю., Ильин В. А. Азбука социального психолога-практика. М. : ПЕР СЭ, 2007. 464 с.
15. Бухаркова О. В., Горшкова Е. Г. Имидж лидера. Технология создания и продвижения. Тренинговая программа. СПб. : Речь, 2007. 221 с.
16. Хачикян Е. И., Заборина М. А., Фролова Е. А. Имидж современного руководителя образовательной организации: психолого-педагогический аспект // Проблемы современ. пед. образования. 2021. № 72-3. С. 343–345.
17. Лободенко Л. К., Цырикова Н. П., Череднякова А. Б., Лободенко Н. А. Формирование имиджапреподавателя вуза в цифровом информационно-коммуникационном пространстве // Вестн. Южно-Урал. гос. ун-та. Сер. Образование. Педагогические науки. 2022. Т. 14. № 4. С. 40–55.
18. Берёзина В. Е. Положительный имидж – защита от ваших ошибок // Вестн. ассоц. вузов туризма и сервиса. 2020. Т. 14. № 2 (1). С. 179–186.
19. Белобрагин В. В., Бардабашкина Т. С. Социально-психологические проблемы формирования персонального имиджа // Междунар. науч.-исслед. журн. 2022. № 7-3 (121). С. 141–143.
20. Шепель В. М. Эффективный менеджмент: мыслить по-русски. М. : Финансы и статистика, 2009. 384 с.
21. Горчакова В. Г. Имиджелогия. Теория и практика. М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2015. 279 с.
Review
For citations:
Grizodub N.V., Gritsenko N.L. CREATION OF A POSITIVE IMAGE OF THE HEAD OF A PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTION UNDER CURRENT CONDITIONS. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2023;(1 (53)):29-38. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/10.35266/2312-377X-2023-1-29-38