COGNITIVE AND VISUAL TECHNOLOGIES AS A WAY OF DEVELOPMENT OF INFORMATIONAL COMPETENCE IN STUDENTS STUDYING PEDAGOGY
https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-3-6-12
Abstract
The purpose of the study was to test the effectiveness of informational competence development in future teachers by the means of cognitive visualization. The following methods were used in the study: literature review, experiment, comparison, analysis and synthesis. Mental maps being a type of cognitive and visual technology formed the basis of the study. Empirical data affecting the development of informational competence in future teachers by the means of cognitive visualization were presented. The experimental
data analysis allowed us to set the priorities in the development of methods and techniques of lessons with future teachers using cognitive and visual technologies. The experiment consisted of four practice tests, as a result of which the average score reflecting the level of students’ preparation to interim assessment of both the control and the experimental groups was determined. Thus, mental maps proved to be an effective way to raise the level of students’ preparation to interim assessment, and, accordingly, the level of informational competence of students studying Pedagogy.
About the Authors
A. R. KamaleevaRussian Federation
Doctor of Sciences (Pedagogy), Associate Professor
E-mail: kamaleyeva_kazan@mail.ru
O. Yu. Muller
Russian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy), Associate Professor
E-mail: olga_megion@mail.ru
References
1. Сергеев С. Ф., Бершадский М. Е., Чоросова О. М. и др. Когнитивная педагогика: технологии электронного обучения в профессиональном развитии педагога : моногр. Якутск : Изд-во ИГИиПМНС СО РАН, 2016. 337 с.
2. Камалеева А. Р. Научно-методические основы когнитивной дидактики // Научно-педагогическое обозрение. 2021. № 2 (36). С. 160–169.
3. Холодная М. А. Психология понятийного мышления: От концептуальных структур к понятийным способностям : моногр. М. : Институт психологии РАН, 2012. 288 с.
4. Кондратенко О. А. Развивающий потенциал когнитивно-визуальных технологий в обучении студентов // Современные исследования социальных проблем. 2013. № 4 (24). С. 8.
5. Ручкова Н. А., Ледовских И. А. Определение понятия «Творческое мышление» в научной литературе по психологии // Вестн. Костромск. гос. ун-та. 2010. № 3. С. 310–316.
6. Виноградов С. Н. Система Шаталова: очерк теории и практики. М. : Изд-во Школа Шаталова, 2019. 52 с.
7. Селеменев С. В. Инфографика в школе // Информатика и образование. 2011. № 9. С. 38–44.
8. Балашов Ю. В. Когнитивно-визуальный подход к обучению математике как эффективное средство математического развития учащихся // Педагогическое мастерство : материалы V Междунар. науч. конф. (г. Москва, ноябрь 2014 г.). Москва : Буки-Веди, 2014. С. 62–65.
9. Будаев Э. В., Чудинов А. П. Когнитивная теория метафоры: новые горизонты // Изв. Уральск. федер. ун-та. Сер. 1. Проблемы образования, науки и культуры. 2013. № 1 (110). С. 6–13.
10. Бьюзен Т. Интеллект-карты. Полное руководство по мощному инструменту мышления. М. : Манн, Иванов и Фербер, 2019. 208 с.
Review
For citations:
Kamaleeva A.R., Muller O.Yu. COGNITIVE AND VISUAL TECHNOLOGIES AS A WAY OF DEVELOPMENT OF INFORMATIONAL COMPETENCE IN STUDENTS STUDYING PEDAGOGY. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2022;(3 (51)):6-12. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-3-6-12