SPECIFIC FEATURES OF FITNESS AND HEALTH ACTIVITIES MOTIVATION IN FITNESS CLUB CLIENTS
https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-2-71-78
Abstract
The article presents the results of the research devoted to the analysis of a fitness club activity and the aim of its attendance by clients. Based on the data received, a complex of organizational and promotional events were arranged to inspire fitness club clients for physical and health activities. Both theoretical and practical methods were used to achieve the set aims and objectives. 1. A questionnaire survey of fitness club clients. A total of 107 respondents aged from 16 to 65 years old were interviewed. A specifically developed questionnaire with open and closedend questions was used to collect information. The survey was conducted remotely using a Googleform. 2. The dynamics of one of Surgut fitness club clients’ activity was analyzed for the period of 2018-2021. Time of attendance, gender and age of clients were analyzed from the quantitative and qualitative points of view. It was found out that fitness club services are of the highest demand among its clients in spring. The highest monthly workload is observed in April and the highest daily workload is from 18:00 to 20:00. The least busy time is from 14:00 to 17:00. Therefore, when planning and arranging a complex of organizational and promotional events to inspire fitness club clients for physical and health activities, time and gender preferences of clients should be taken into account. Leading trends in the fitness industry in general as well as changes in clients’ demand for different aspects of a healthy and active way of life are also of a value.
About the Authors
N. V. PeshkovaRussian Federation
Doctor of Sciences (Pedagogy), Associate Professor
E-mail: peshkova_nv@surgu.ru
M. V. Bazilevich
Russian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy)
E-mail: m.v.bazilevich@utmn.ru
D. P. Salshin
Russian Federation
Graduate Student
E-mail: denis.sal99@yandex.ru
References
1. Ериков В. М., Пунякин А. К., Левин П. В. Характеристика фитнес-индустрии в России и основных направлений современного фитнеса // Актуальные направления научных исследований XXI века: теория и практика. 2013. № 3. С. 208‒214.
2. Тарасенко А. А., Осик В. И., Лызарь О. Г., Воеводина С. С., Гусева И. И. Современные проблмы физкультурно-оздоровительной деятельности в сфере фитнеса // Физическая культура, спорт ‒ наука и практика. 2014. № 3. С. 71‒76.
3. Голубева С. Е. Немного о фитнесе: история возникновения и развития // Новая наука: От идеи к результату. 2016. № 4-2. С. 49‒51.
4. Корогодина Е. А. История развития фитнес-индустрии в России // Региональный вестник. 2019. № 23(38). С. 52‒54.
5. Лисицкая Т. С. История фитнеса. Как все начиналось. URL: http://fitimage.ru/extra/fitnesshistory.html (дата обращения: 25.02.2022).
6. Сайкина Е. Г. Исторические этапы развития фитнеса и его идеология // Фитнес: теория и практика. 2013. № 1. URL: fitness.esrae.ru/2–4 (дата об-ращения: 18.02.2022).
7. Уколова И. В. Социологические аспекты фитнес движения в России // Вестник Волжского университета им. В. Н. Татищева. 2009. № 3. С. 251‒261.
8. Енченко И. В. Анализ привлекательности услуг сферы физической культуры и спорта среди населения // Физическая культура, спорт ‒ наука и практика. 2013. № 2. С. 33‒38.
9. Комарова А. В., Соломинская Н. Н. Исследование эффективности современных фитнессистем // Вестник Бурятского государственного универси-тета. 2015. № 15-1. С. 115‒119.
10. Краснов Е. В., Воробьев А. И. Структура и динамика доходов фитнес-клуба от продажи клубных карт // Теория и практика физической культуры. 2015. № 3. С. 38‒40.
11. Половиткин А. Ю. Инвестиционная привлекательность фитнес-клуба как предприятия соци-альнокультурной сферы // Дайджест-финансы. 2005. № 12 (132). С. 34‒42.
Review
For citations:
Peshkova N.V., Bazilevich M.V., Salshin D.P. SPECIFIC FEATURES OF FITNESS AND HEALTH ACTIVITIES MOTIVATION IN FITNESS CLUB CLIENTS. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2022;(2 (50)):71-78. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-2-71-78