ON THE CONCEPT OF HUMAN PHYSICAL ACTIVITY IN THE PEDAGOGICAL SCIENCE OF RUSSIA
https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-2-62-70
Abstract
The relevance of the issue of defining physical activity is due to the need of distinguishing and unifying the concepts of "physical activity" and "motor activity" in the pedagogical science of Russia through the lens of kinesiology. An analysis of publications in the fields of human and natural disciplines regarding the essence of physical activity and its understanding in pedagogy, biology and medicine is performed based on the comprehensive interdisciplinary approach. It is shown that kinesiology acts as a unifying platform for successful cooperation of professionals studying a human in motion. Unification and formalization of the concept of "physical activity" in scientific use will allow integrating domestic human kinesiology into the international academic community.
About the Authors
S. I. LoginovRussian Federation
Doctor of Sciences (Biology), Professor, Honored Scientist of the Khanty-Mansiysk Autonomous Okrug – Ugra, Member of the International Scientific Society for Physical Activity and Health
E-mail: logsi@list.ru
A. S. Snigirev
Russian Federation
Candidate of Sciences (Biology), Associate Professor
E-mail: snow-alex@male.ru
References
1. Бальсевич В. К. Феномен физической активности человека как социально-биологическая проблема // Вопр. философии. 1981. № 8. С. 78–89.
2. Логинов С. И. Физическая активность: методы оценки и коррекции. Сургут : ИЦ СурГУ, 2005. 342 с.
3. Kohl H. W., Craig C. L., Lambert E. V., Inoue S., Alkandari J. R. et al. Lancet Physical Activity Series Working Group. The pandemic of physical inactivi-ty: global action for public health // The Lancet.2012. Vol. 380, Is. 9838. P. 294–305. DOI 10.1016/S0140-6736(12)60898-8.
4. Kelly R. S., Kelly M. P., Kelly P. Metabolomics, physical activity, exercise and health: A review of the current evidence // Biochim Biophys Acta Mol Basis Dis. 2020. Vol. 1866, Is. 12. P. 165936. DOI 10.1016/j.bbadis.2020.165936.
5. Kramer A. An Overview of the Beneficial Effects of Exercise on Health and Performance // Adv Exp Med Biol. 2020. Vol. 1228. P. 3–22. DOI 10.1007/978-981-15-1792-1_1.
6. Gartland N., Wilson A., Lawton R., O'Connor D. B. Conscientiousness and engagement with national health behavior guidelines // Psychol Health Med. 2021. Vol. 26, Is. 4. P. 421–432. DOI 10.1080/13548506.2020.1814961.
7. World Health Organization Guidelines on Physical Activity and Sedentary Behavior // Br J Sports Med. 2020. Vol. 54, Is. 24. P. 1451–1462.
8. Pratt M. What's new in the 2020 World Health Organization Guidelines on Physical Activity and Sedentary Behavior? // J Sport Health Sci. 2021. May. Vol. 10, Is. 3. P. 288–289. DOI 10.1016/ j.jshs.2021.02.004.
9. Caspersen C. J., Powell K. E., Christenson G. M. Physical activity, exercise, and physical fitness. Defini-tions and distinctions for health-related research // Public Health Rep. 1985. Vol. 100, Is. 2. P. 126–131.
10. Till M., Abu-Omar K., Ferschl S., Reimers A. K, Gelius P. Measuring capabilities in health and physi-cal activity promotion: a systematic review // BMC Public Health. 2021. Vol. 21, Is. 1. Article No. 353. DOI 10.1186/s12889-020-10151-3.
11. Матвеев Л. П. Общая теория спорта и ее прикладные аспекты. СПб.: Лань, 2005. 384 с.
12. Коренберг В. Б. Основы спортивной кинезиологии: учеб. пособие. М. : Сов. спорт, 2005. 323 с.
13. Акчурин Б. Г. Диалектика духовного и телесного начал в свете нового понимания физической культуры // Теория и практика физической куль-туры. 2002. № 6. С. 57–60.
14. Круцевич Т. Ю., Воробьев М. И. Контроль в физическом воспитании детей, подростков и юно-шей. Киев, 2005. 195 с.
15. Пащенко Л. Г. Оптимизация физической активности студентов-первокурсников // Теория и практика физич. культуры. 2018. № 7. С. 12–14.
16. Колтошова Т. В. Предпосылки теоретического осмысления понятия кинезиологии в физическом воспитании студентов // Вестн. Томск. гос. ун-та. 2015. № 396. С. 202–207. DOI 10.17223/ 15617793/396/35.
17. Бальсевич В. К., Запорожанов В. А. Физическая активность человека. Киев : Здоровье, 1987. 224 с.
18. Бальсевич В. К. Онтокинезиология человека. М. : Теория и практика физич. культуры. 2000. 275 с.
19. Дамасио А. Р. Так начинается «Я». Мозг и возникновение сознания. М. : Карьера Пресс, 2018. 384 с.
20. Загвязинский В. И., Манжелей И. В. Общая панорама педагогических исследований по проблемам физической культуры и спорта // Теория и практика физич. культуры. 2016. № 3. С. 3–5.
21. Худякова Н. Л. Ценностный мир человека: возникновение и развитие. Челябинск : Околица ; Тендерлайн, 2004. С. 334–367.
22. Логинов С. И., Николаев А. Ю., Снигирев А. С. Триада факторов риска здоровья студентов в эпоху цифровизации образования и пандемии ковид-19 // Физич. культура: воспитание, образование, тренировка. 2021. № 1. С. 67–69.
23. Логинов С. И., Сагадеева С. Г., Николаев А. Ю. Интенционный компонент мотивации физической активности и его развитие на основе тран-стеоретической модели // Теория и практика физич. культуры. 2015. № 7. С. 89–92.
24. Jiménez-Zazo F., Romero-Blanco C., Castro-Lemus N., Dorado-Suárez A., Aznar S. Transtheoretical Model for Physical Activity in Older Adults: Systematic Review // Int J Environ Res Public Health. 2020. Vol. 17, Is. 24. Article No. 9262. DOI 10.3390/ijerph17249262.
25. Kwasnicka D., Dombrowski S. U., White M., Sniehotta F. Theoretical explanations for mainte-nance of behaviour change: a systematic review of behaviour theories // Health Psychol Rev. 2016. Vol. 10, Is. 3. P. 277–296. DOI 10.1080/ 17437199. 2016.1151372.
26. Teixeira D. S., Rodrigues F., Cid L., Monteiro D. Enjoyment as a Predictor of Exercise Habit, Inten-tion to Continue Exercising, and Exercise Frequen-cy: The Intensity Traits Discrepancy Moderation Role // Front Psychol. 2022. Vol. 13, Article No. 780059. DOI 10.3389/fpsyg.2022.780059.
27. Feil K., Allion S., Weyland S., Jekauc D. A System-atic Review Examining the Relationship Between Habit and Physical Activity Behavior in Longitudi-nal Studies // Front Psychol. 2021 Vol. 12, Article No. 626750. DOI 10.3389/fpsyg.2021.626750.
28. Энока Р. М. Основы кинезиологии. Киев : Олимп. лит., 2000. 399 с.
29. Wollny R. Bewegungswissenschaft. Aachen : Meyer und Meyer, 2007, S. 32.
30. Гросс Х. Х. Педагогическая кинезиология – новое направление в спортивной подготовке и биомеханике // Теория и практика физич. культуры. 1977. № 9. С. 7–10.
31. Визитей Н. Н. О концептуальных основах спортивной кинезиологии // Спортив. психолог. 2010. № 1 (19). С. 18–24.
32. Лубышева Л. И., Загревская А. И. Интеграция физического и психического развития студентов на основе кинезиологического подхода к их физкультурно-спортивному образованию // Физич. культура: воспитание, образование, тренировка. 2016. № 2. С. 2–5.
33. Загревская А. И. Формирование кинезиологической компетентности студентов в процессе физкультурно-спортивного образования. Томск : ТГУ, 2017. 216 с.
34. Горелов А. А. О новых научных специальностях, представляющих науку о двигательной активности человека и о целесообразности выделения их в отдельную группу – «кинезиологические науки» // Известия рос. акад. образования. 2021. № 1–2. С. 39–49. DOI 10.51944/ 2073-8498.2021.1-2_39.
35. Горелов А. А., Румба О. Г., Кондаков В. Л. Физ-культурно-оздоровительные технологии как средство кинезиотерапии в образовательном пространстве вуза // Физич. воспитание студен-тов. 2012. Вып. 6. С. 47–51.
36. Бубновский С. М. Теория и методика кинезитерапии : метод. пособие. М., 1998. 56 с.
37. Евсеев С. П. Теория и организация адаптивной физической культуры : учеб. М. : Спорт, 2016. 616 с.
38. Загревская А. И. Кинезиологический подход к физкультурно-спортивному образованию сту-дентов // Вестн. Томск. гос. ун-та. 2013. № 374. С. 160–162.
39. Пешкова Н. В., Пешков А. А. К вопросу об организации физического воспитания студентов, освобожденных от практических занятий // Теория и практика физич. культуры. 2015. № 10. С. 92.
40. Corbin C. B. Conceptual physical education: A course for the future // J Sport Health Sci. 2021. Vol. 10, Is. 3. P. 308–322. DOI 10.1016/j.jshs. 2020.10.004.
41. Ottosson A. The first historical movements of kine-siology: scientification in the borderline between physical culture and medicine around 1850 // Int J Hist Sport. 2010. Vol. 27, Is. 11. P. 1892–1919. DOI 10.1080/09523367.2010.491618.
42. Musumeci G. The Kinesiologist Like a Tailor: The Art of Making a Tailor-Made Physical Activity Plan // J Funct Morphol Kinesiol. 2021. Vol. 6, Is. 3. Article 76. DOI 10.3390/jfmk6030076.
43. Rosner A. L., Cuthbert S. C. Applied kinesiology: distinctions in its definition and interpretation // J Bodyw Mov Ther. 2012. Vol. 16, Is. 4. P. 464–487. DOI 10.1016/j.jbmt.2012.04.008.
44. Estrázulas J. A., Bueno L. S., Lombardi L. R. O., Estrázulas J. A., Fernandes T. G., Baltar J. A. Accu-racy of the Applied Kinesiology Muscle Strength Test for Sacroiliac Dysfunction // Rev Bra Ortop. (San Paulo). 2020. Vol. 55, Is. 3. P. 293–297. DOI 10.1055/s-0039-1700832
Review
For citations:
Loginov S.I., Snigirev A.S. ON THE CONCEPT OF HUMAN PHYSICAL ACTIVITY IN THE PEDAGOGICAL SCIENCE OF RUSSIA. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2022;(2 (50)):62-70. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-2-62-70