Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

PROBLEMS AND CONDITIONS OF INCLUSION OF DISABLED PEOPLE INTO THE ENVIRONMENT OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS (FOLLOWING THE RESEARCH OF TOMSK INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION)

https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-2-42-47

Abstract

A person with a disability most often enrolls in a higher education institution not so much due to an interest in a certain profession, but rather due to a desire for self-actualization and personal development. The right to choose an educational program and a place of study belongs to the state and educational institutions, but not to applicants themselves, since most of the existing programs are developed for a particular diagnose and located in certain constituent entities of the Russian Federation. The article represents the results of the research showing the truelife content of inclusion in the environment of a higher education institution. The research was carried out using public evaluation of best practices and bottlenecks, as well as analysis of procurement of social services and monitoring of higher education
institutions by comparative indicators. The significance of tutor forms in supporting students with disabilities was substantiated.

About the Authors

I. Yu. Malkova
Tomsk State University, Tomsk
Russian Federation

Doctor of Sciences (Pedagogy), Professor
E-mail: malkovoi@yandex.ru



O. S. Terenteva
Tomsk State University of Control Systems and Radioelectronics, Tomsk
Russian Federation

Senior Lecturer

E-mail: olga_zhigalkovich@mail.ru



References

1. Вяльцева М. В. Тьюторская модель в системе подготовки бакалавра социальной работы в вузах США // Ученые записки РГСУ. 2014. № 1. С. 90–96.

2. Бочкарева С. И. Модель тьюторской деятельности как средство сопровождения индивидуальной траектории развития студентов // Высшее образование сегодня. 2011. № 2. С.71–72.

3. Косоплечев А. В. Роль тьютора в условиях реформирования системы высшего образования // Социал. политика и социология. 2012. № 4. С. 221–229.

4. Разуваев И. С. Тьюторские технологии в педагогическом сопровождении профессионального самоопределения студентов бакалавриата // Вестн. высш. шк. 2018. № 2. С. 46–49.

5. Ярская-Смирнова Е. Р., Наберушкина Э. К. Социальная работа с инвалидами. СПб : Питер, 2004. 316 с.

6. Лебедева С. С. Актуальные социально-педагогические технологии работы с инвалидами // Учен. записки СПбГИПСР. 2011. Т. 15, вып. 1. С. 7–10.

7. Зиновьева В. И. Формирование модели саморазвивающейся системы сопровождения студентов с ограниченными возможностями здоровья в ТУСУРе // Социальная работа: образование и практика. Томск : Изд-во ТУСУРа, 2001. С. 129–137.

8. Зайцев Д. В. В центре внимания – студент-инвалид // Высш. образование в России. 2009. № 5. С. 134–140.

9. Жигарева Н. П. Трудовое обучение инвалидов в контексте образовательной среды в реабилитационном пространстве // Вестн. УМО вузов России по образованию в области социальной работы. 2010. № 2. С. 63–69.

10. Сильные люди. Группа АНО. Томский межвузовский центр социальной и культурной адаптации студентов с инвалидностью «Интегро» // ВКон-такте : сайт. URL: https://vk.com/integro.tomsk.


Review

For citations:


Malkova I.Yu., Terenteva O.S. PROBLEMS AND CONDITIONS OF INCLUSION OF DISABLED PEOPLE INTO THE ENVIRONMENT OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS (FOLLOWING THE RESEARCH OF TOMSK INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION). Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2022;(2 (50)):42-47. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-2-42-47

Views: 74


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)