СONTESTS OF PROFESSIONAL SKILLS AS A MEANS OF RAISING PROFESSIONAL COMPETENCE OF TEACHERS
https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-2-14-21
Abstract
The study reveals the relation between the “Self-concept” and a contest of professional skills for teachers, which indicates the compliance of the “Self-concept” components with the criteria for assessing professional skills of a teacher. Such compliance allows us to consider contests of professional skills as a means of improving teachers’ qualification. The relevance of the research issue is due to the growing public attention to contests of professional skills, and this is the reason why such contests are of significant importance for teachers as representatives of a socially vital and in-demand profession in modern Russia. The results of the study are presented in the form of a diagram showing the relation between “Self-concept” levels and the corresponding criteria for assessing professional skills of a teaching staff using the example of the contest “Preschool Teacher of the Year”. It allows to lay out priorities in upgrading skills of a teaching staff taking into account their individual characteristics. The results of the research demonstrate
that contests of professional skills are universal for upgrading teaching skills.
About the Authors
L. A. KolyvanovaRussian Federation
Doctor of Sciences (Pedagogy), Associate Professor
E-mail: larisaleksandr@yandex.ru
O. Yu. Muller
Russian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy), Senior Lecturer
E-mail: olga_megion@mail.ru
References
1. Муллер О. Ю. Этапы реализации модели индивидуализации профессионального развития педагога // Современная школа России. 2021. № 3-1 (36). С. 51–53.
2. Национальная система учительского роста (НСУР) // Перечень поручений Президента Рос. Федерации по итогам заседания Государственно-го совета Российской Федерации от 23.12.2015 (утв. Президентом РФ 02.01.2016 № Пр-15ГС).
3. Об утверждении профессионального стандарта «Педагог (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель)» : приказ Минтруда России от 18.10.2013 № 544н (ред. от 05.08.2016).
4. Малютин А. А. Конкурсы профессионального мастерства как средство творческой самореализации педагогических работников. URL: урок.рф/ library/konkursi_professionalnogo_masterstva_kak_ sredstvo_073000 (дата обращения: 27.03.22).
5. Машуков А. В. Конкурсы профессионального мастерства как фактор развития педагогического творчества учителя // Науч. обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2011. № 2. С. 87–92.
6. Курицина С. Н. Конкурсы профессионального мастерства как средство повышения уровня педагогической компетентности участников (размышления организатора) // Образовательная панорама. 2014. № 1 (1). С. 74–80.
7. Педагогический конкурс как способ профессионального тенциала личности учителя географии // Молодой ученый. 2011. № 31. С. 136–168.
8. Стекленева С. Ю. Влияние конкурсов педагогического мастерства на развитие творческого потенциала личности учителя географии // Молодой ученый. 2011. No 31. С. 136–168.
9. Педагогический потенциал Югры определили в онлайн-пространстве. URL:http://www.surgu.ru/ru/ (дата обращения: 01.12.21).
10. Эффективные модели повышения квалификации педагогов: опыт Калининградской области : сб. науч.-метод. ст. Калининград : Изд-во Калинин-град. обл. ин-та развития образования, 2018. 180 с.
11. Лебедев В. В. Совершенствование предметных компетенций учителей и национальная система учительского роста педагога // Школьные технологии. 2018. № 5. С. 14–19.
12. Спенсермл. Лайл М., Спенсер Сайн М. Компетенции на работе / пер. с англ. М : HIPPO, 2005. 384 с.
13. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования // Народ. образование. 2003. № 2. С. 58–64.
14. Сластенин В. А. и др. Педагогика. М. : Академия, 2002. 576 с.
15. Гальскова Н. Д. Современная методика обучения иностранным языкам. М. : АРКТИ, 2000. 165 с.
16. Деркач А. А., Зазыкин В. Г. Акмеология. СПб. : Питер, 2003. 256 с.
17. Задворная М. С. Профессиональное развитие педагога дошкольной образовательной организации средствами конкурсного движения // Санкт-Петербург. образоват. вестн. 2017. № 11-12. С. 4–10.
18. Пахомова Е. М., Дуганова Л. П. Психолого‐педагогическое и методическое сопровождение конкурсов профессионального мастерства. Программа повышения квалификации // Учитель в профессиональном конкурсе. М. : АПКиППРО, 2006. 168 с.
19. Калюжный А. А. Я-концепция и стили педагогического взаимодействия. URL: https://psyjournals.ru/sgu_socialpsy/issue/30290_full.shtml (дата обраще-ния: 02.12.21).
Review
For citations:
Kolyvanova L.A., Muller O.Yu. СONTESTS OF PROFESSIONAL SKILLS AS A MEANS OF RAISING PROFESSIONAL COMPETENCE OF TEACHERS. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2022;(2 (50)):14-21. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-2-14-21