DIGITAL TECHNOLOGIES IN PHYSICAL EDUCATION OF STUDENTS
https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-1-80-87
Abstract
The aim of the study was to identify opportunities for the use of modern digital technologies in physical education of undergraduate students. A theoretical analysis of publications devoted to different aspects of use of digital technologies in physical education of undergraduate students was carried out at the first stage of the study. The scientific journals “Teoriia i praktika fizicheskoi kultury” and “Fizicheskaia kultura: vospitanie, obrazovanie, trenirovka” for the years 2020–2021 were the base of the study. At the second stage, a sociological survey was conducted among the first-year students of Surgut State University. The survey was carried out in order to determine the students' attitude to the use of mobile applications and electronic educational resources in physical education. Based on the theoretical analysis of publications on the studied subject area, the main types of digital technologies used in physical education of students were identified. These included: corporate webplatforms, electronic libraries, software complexes for studying both the functional status and physical fitness, videoconference means, google-forms, mobile applications, hardware and software complexes. The results of the sociological survey showed that the majority of students did not use sports applications for self-organization of training activities. Neither did they express a desire to use digital technologies for additional physical and sports activities in the distance learning format. Students trusted training programmes found in the Internet. At the same time, they did not have sufficient knowledge and experience in physical exercise techniques performance, which could lead to injuries. In this regard, the author pointed out the need to improve the efficiency of pedagogical management and control of physical education at higher education institutions through the use of digital technologies, both in full-time and distance learning formats. In this regard, the research in the field of physical education under the conditions of fundamental education digital transformation and related to the peculiarities of self-organization of the students’ training activity became of the current interest.
About the Author
O. A. OzerovaRussian Federation
Postgraduate Student
E-mail: ozerovaplus@mail.ru
References
1. Сафронова А. Н., Вербицкая Н. О., Молчанов Н. А. Воспитание в цифровом пространстве: самосохранение здоровья // Современ. проблемы науки и образования. 2018. № 6. C. 236.
2. Уваров А. Ю., Гейбл Э., Дворецкая И. В. и др. Трудности и перспективы цифровой трансформации образования / под ред. А. Ю. Уварова, И. Д. Фрумина ; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики», Ин-т образования. М. : ИД Высш. шк. экономики, 2019. 343 с.
3. Озерова О. А., Лубышева Л. И. Технологические и дидактические аспекты применения цифровых технологий в условиях дистанционного обучения по физическому воспитанию // Физ. культура: воспитание, образование, тренировка. 2021. № 4. С. 41–44.
4. Подоляка А. Е., Подоляка О. Б. Повышение эффективности дистанционных занятий по физической культуре в вузе // Теория и практика физ. культуры. 2020. № 10. С. 11.
5. Покровская Т. Ю., Юсупов Р. А., Титова Е. Б., Журавлева Ю. С. Дистанционное обучение по дисциплине «Физическая культура и спорт» // Теория и практика физ. культуры. 2020. № 11. С. 65–67.
6. Онищенко А. Н., Шитов Д. Г., Ларин Н. В. Содержание и организация дистанционного обучения на кафедре физической культуры и спорта вуза в условиях ограничения жизнедеятельности // Физ. культура: воспитание, образование, тренировка. 2021. № 1. С. 76–78.
7. Савельев Д. С., Куванов В. А., Жерлыгина Е. С. Реализация онлайн-формата учебных занятий по физической культуре в условиях вуза // Теория и практика физ. культуры. 2021. № 3. С. 15–17.
8. Сурова Н. Ю. Шутова Т. Н., Андрющенко Л. Б., Ростеванов А. Г. Цифровая образовательная среда по физической культуре и спорту в вузе // Теория и практика физ. культуры. 2021. № 1. С. 47–49.
9. Шутова Т. Н., Андрющенко Л. Б., Орлан И. В., Рыжкин Н. В. Цифровой подход в организации физической культуры и спорта в вузе // Теория и практика физ. культуры. 2021. № 3. С. 12–14.
10. Козлов О. А., Михайлов Ю. Ф. Организационно-методические аспекты цифровой трансформации образования в вузе в условиях дистанционного обучения // Вопр. методики преподавания в вузе. 2021. Т. 10. № 36. С. 56–64.
Review
For citations:
Ozerova O.A. DIGITAL TECHNOLOGIES IN PHYSICAL EDUCATION OF STUDENTS. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2022;(1 (49)):80-87. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-1-80-87