LABORATORY COURSE AS A MEANS OF DEVELOPMENT OF ENVIRONMETAL CULTURE OF PEDAGOGICAL UNIVERSITY STUDENTS WHEN STUDYING SCIENTIFIC SUBJECTS
https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-1-33-38
Abstract
Laboratory courses are important in development of environmental culture of students when studying scientific subjects at higher education institutions. They allow students to study natural objects and phenomena as well as seasonal variations and people’s efforts in improvement of the environment in natural conditions. During the laboratory courses students start to learn nature in a variety of its forms, in its development. They also learn to identify interrelations of its phenomena. This article is devoted to the problem of development of environmental culture of the pedagogical university students when studying scientific subjects. In solving this issue special attention is paid by the authors to the developed laboratory course which is implemented as part of the integrative course “Iunyi issledovatel” (“Young Researcher”).
The course is targeted at formation of environmental knowledge in the field of environment management and protection in students of pedagogical institutions of higher education.
About the Authors
E. V. LizunovaRussian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy), Associate Professor
Е-mail: elen-lizunova@yandex.ru
O. V. Gukasian
Russian Federation
Postgraduate Student
Е-mail: gukasyanofik@yandex.ru
References
1. Максимова В. Н., Ковалева Г. Е., Гольнева Д. П., Чередеева Н. Г. Современный урок биологии. М. : Просвещение, 2008. 154 с.
2. Лизунова Е. В. Методика развития самостоятельности старшеклассников на уроках биологии посредством проектной деятельности // Науч. отражение. 2017. № 5–6 (9–10). С. 93–96.
3. Трайтак Д. И. Практическая направленность обучения ботанике. М. : Просвещение, 2000. 144 с.
4. Шваб Д. Настольная книга для преподавателей биологии. М. : Просвещение, 2004. 416 с.
5. Яковлев В. А., Спирин Л. Ф. Активные формы и методы обучения биологии. М. : Просвещение, 2002. 160 с.
6. Алпатов В. Г. Лабораторные занятия по изучению водорослей и грибов // Биология в школе. 1990. № 5. С. 59–64.
7. Пономарева И. Н. Экологические понятия, их система и развитие в курсе биологии. М. : Просвещение, 2009. 231 с.
8. Зверев И. Д. Экологическое образование и воспитание: узловые вопросы // Экологич. образование: концепции и технологии : сб. науч. тр. Волгоград, 2006. 58 с.
9. Лизунова Е. В. Дидактическая игра как способ формирования экологических знаний у школьников // Самар. науч. вестн. 2016. № 4 (17). С. 202–206.
10. Лизунова Е. В. Формирование экологической культуры школьников в процессе биологических экскурсий // Биоэкологическое краеведение: мировые, российские и региональные проблемы: материалы 4-й Всерос. науч.-практич. конф. с междунар. участием. Самара : ПГСГА, 2015. С. 355–361.
Review
For citations:
Lizunova E.V., Gukasian O.V. LABORATORY COURSE AS A MEANS OF DEVELOPMENT OF ENVIRONMETAL CULTURE OF PEDAGOGICAL UNIVERSITY STUDENTS WHEN STUDYING SCIENTIFIC SUBJECTS. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2022;(1 (49)):33-38. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-1-33-38