Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

INTEGRATION IN THE SCIENTIFIC AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE UNIVERSITY BEING A PARTICIPANT OF THE INNOVATIVE DEVELOPMENT OF THE REGION

https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-1-6-15

Abstract

The relevance of the article lies in the need of improvement of the culture of innovation sector interaction among such institutions as government, science, education, business and society in the context of regionalization of higher education. The article describes how various collaborative models can develop
simultaneously at the university, influencing formation of the modern scientific and educational architecture of the university and strengthening its position in the social and economic life of the region. Using the example of Surgut State University, its role in the integration forms of cooperation allowing to strengthen its function as a regional platform and a regional center in different areas of activity was analyzed. The material presented in the article was used for clarification of concepts that constitute the scientific content in the field of organizational structures and forms of cooperation in education. The novelty of the article is determined by description of formation of the regional intellectual ecosystem in the Khanty-Mansiysk Autonomous Okrug – Yugra. The article is intended for directors of educational institutions, heads of regional authorities, teachers and those involved in solving issues of the innovative architecture of universities, their transformation into growing points of regions.

About the Author

S. M. Kosenok
Surgut State University, Surgut
Russian Federation

Doctor of Sciences (Pedagogy), Professor

E-mail: smkosenok@gmail.com



References

1. Шабанова М. М., Алиева Р. Р. Регионализация образования как важный фактор сбалансированного социально-экономического развития региона // Гуманизация образования. 2010. №1. С. 68–73.

2. Путин В. В. Совместное заседание Государственного Совета и Совета по науке и образованию. URL: http://science.gov.ru/events/news/2463/ (дата обращения 28.02.2022).

3. Человекоориентированность – ключевой приоритет стратегии развития Югры до 2050 года. URL: https://gov.admhmao.ru/vse-novosti/6511900/ (дата обращения 01.02.2022).

4. Лешуков О. В. Модель федерально-региональных отношений в управлении высшим образованием в РФ // Экономика региона. 2020. Т. 16. Вып. 1. С. 201–212.

5. Лавров А. А., Степанова Н. Р. Регионализация образования как направление реализации социальной ответственности учебных заведений // Фундаментал. исслед. 2012. № 9–3. С. 613–618.

6. Маханькова Н. А. Барьеры трансфера технологий и пути их преодоления в современной России // Науч. исслед. эконом. фак. : электрон. журн. 2018. Т. 10. Вып. 3. С. 27–37.

7. Выступление Фалькова В. Н. в Совете Федерации в рамках «правительственного часа» в марте 2021 г. URL: https://minobrnauki.gov.ru/presscenter/ news/?ELEMENT_ID=31133 (дата обращения: 13.01.2022).

8. Малаховская М. В., Павлова И. А., Кобзева Л. В. Университетская инфраструктура инноваций: в поисках коллаборативных моделей. // Унив. упр.: практика и анализ. 2018. 22 (5). С. 32–42.

9. Экосистема науки, образования и инноваций Красноярского края: идея, перспективы, проекты : аналит. докл. / под ред. В. С. Ефимова. Красноярск : Сиб. федер. ун-т, 2020. 130 с.

10. Максимова Е. А. Классификация образовательных объединений // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Философия. Психология. Педагогика. 2016.Т. 16. Вып. 2. С. 220–225.

11. Симуляционно-тренинговый аккредитационный центр. URL: https://www.surgu.ru/instituty/meditsin skiy-institut/simulyatsionno-treningovyy-akkreditatsionnyy-tsentr/obschaya-informatsiya (дата обращения24.02.2022).

12. Василенко Н. В., Костенко А. А., Назаретян К. А. Коллаборация в высшем образовании: организационные перспективы консорциумов // Вопр. упр. 2017. № 1 (44).

13. Ковалева Т. М. Экосистемный подход в образовании: начало пути // Непрерывное образование в контексте Будущего : сб. науч. ст. по материалам IV Междунар. науч.-практич. конф. (г. Москва, Россия, 21–22 апреля 2021 года). М. : ГАОУ ВО МГПУ, ООО «АПриор», 2021. с. 25–31. URL: https://ino.mgpu.ru/wp-content/uploads/2021/0Sbornik_INO_2021-1.pdf (accessed: 24.02.2022).


Review

For citations:


Kosenok S.M. INTEGRATION IN THE SCIENTIFIC AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE UNIVERSITY BEING A PARTICIPANT OF THE INNOVATIVE DEVELOPMENT OF THE REGION. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2022;(1 (49)):6-15. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-1-6-15

Views: 98


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)