Preview

Северный регион: наука, образование, культура

Advanced search

Methodological approaches to assessing effectiveness of school-business cooperation in innovative educational projects

https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-4-6

Abstract

The article examines methodological approaches to assessing the effectiveness of cooperation between schools and businesses in the implementation of innovative educational projects. This study’s significance stems from the necessity of creating scientifically sound and practically useful tools for assessing social partnership outcomes, which are essential for updating the current educational system. The research is based on the premise that partnership projects implemented by schools in collaboration with enterprises significantly enhance the quality of education, adapt its content to labor market demands, and support the development of students’ cross-curricular, digital, and professional competencies. The aim of the study is to develop and substantiate a methodology for comprehensive evaluation of partnership effectiveness, covering not only resource and organizational dimensions but also educational, social, and innovative aspects. This article presents a classification of evaluation criteria, proposes a system of weighting coefficients, and explores the implementation potential of various methods, including the criteria-based evaluation method, SWOT analysis, logical-structural modeling, case analysis, and sociological monitoring. The results of the study support the working hypothesis that a scientifically grounded evaluation system contributes not only to more accurate management of innovative projects but also to the strengthening of trust between schools and businesses, increased transparency of processes, and enhanced results-orientation in the educational environment. Educational institutions, educational authorities, and business partners can adopt the proposed approaches during the planning, implementation, and monitoring of joint educational initiatives. Thus, this article contributes to the development of the theory and practice of social partnership in education and offers tools to improve the efficiency of cross-sectoral collaboration.

About the Author

E. A. Telenkov
Secondary General Education School No. 5, Kirovsk
Russian Federation

Candidate, Director



References

1. Котелевская Ю. В., Шевчук И. А. Взаимодействие как эффективная форма управления организациями малого и среднего бизнеса и высшей школы: теоретический и практический аспекты // Вестник Академии знаний. 2024. № 6. С. 1158–1161.

2. Логвинова О. Н., Сушков М. И., Лосева Е. С. Модель взаимодействия образовательных организаций и промышленных предприятий в процессе разработки и реализации региональных вариативных модулей учебного предмета «Труд (технология)» // Профессиональное образование и рынок труда. 2025. Т. 13, № 1. С. 38–48.

3. Чжу Ц. Роль инноваций в стратегии корпоративной социальной ответственности международной компании: уроки из опыта SINOPEC // Экономика и социум. 2023. № 6–1. С. 1150–1152.

4. Вяткина Л. Б., Груздева И. В. Социальное партнерство как фактор успешной деятельности образовательной организации // Международный научно-исследовательский журнал. 2016. № 11–3. С. 29–31.

5. Фомицкая Г. Н., Базарова Т. С. Механизмы взаимодействия работодателей и профессиональных образовательных организаций в ситуации неопределенности // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки. 2021. Т. 18, № 4. С. 21–34.

6. Писклюкова Е. В., Шапран А. Н. Совершенствование методов оценки эффективности реализации государственных программ Санкт-Петербурга // Петербургский экономический журнал. 2021 № 1. С. 115–124.

7. Бутнараш В. Г. Развитие социального партнерства в образовании // Вестник «Өрлеу» – kst. 2015. № 2. С. 73–77.

8. Уварина Н. В., Толстова Г. Б. Профессиональное самоопределение школьников: теоретическое обоснование и практический опыт реализации // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2023. Т. 15, № 1. С. 149–158.

9. Теленков Е. А. Инновационные образовательные проекты как инструмент социальной ответственности бизнеса // Современное профессиональное образование. 2025. № 2. С. 38–41.

10. Байденко В. И. Болонский процесс: структурная реформа высшего образования Европы. М. : Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, 2002. 127 с.

11. Теленков Е. А. Социальное партнерство как катализатор для управления инновационными проектами в образовании // Мир науки, культуры, образования. 2025. № 2. С. 84–87.

12. Freeman R. E. Strategic Management: A Stakeholder Approach. Boston: Pitman, 1984. 296 p.


Review

For citations:


Telenkov E.A. Methodological approaches to assessing effectiveness of school-business cooperation in innovative educational projects. Северный регион: наука, образование, культура. 2025;26(4):66-76. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-4-6

Views: 94


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)