Preview

Северный регион: наука, образование, культура

Advanced search

Educational technologies in pedagogical legacy of A. S. Makarenko

https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-4-4

Abstract

The relevance of the paper lies in the high demand for A. S. Makarenko’s legacy in modern pedagogical practice, the possibilities of reinterpreting its basic principles from the perspective of the technological approach. The author defines the education technology as the process of realization of the set educational objectives by the combination of its forms, methods, techniques and means that ensure the most effective results. The author’s classification of educational technologies developed in the theory and tested in practice by A. S. Makarenko is presented. The classification distinguishes 3 levels: general pedagogical, private methodological and specific. The structure of educational technologies of the general pedagogical level that includes the technology of formation and team building in children’s group, the technology of integral formation of the child’s personality in a residential establishment is described. Private methodological education technologies that make up the general pedagogical technology of children’s integral personality formation (aesthetic, labor, and military-patriotic education) are revealed. The article’s target audience is scientists who study the work of A. S. Makarenko, as well as students, pedagogical practitioners interested in the historical and pedagogical national legacy.

About the Author

A. K. Bykov
Prince Alexander Nevsky Military University of the Ministry of Defense of the Russian Federation, Moscow
Russian Federation

Doctor of Sciences (Pedagogy), Professor



References

1. Педагогический энциклопедический словарь. 3-е изд., стер. М. : Большая Российская энциклопедия, 2009. 527 с.

2. Селевко Г. К. Энциклопедия образовательных технологий. В 2 т. М. : Народное образование, 2005. Т. 1. 556 с.

3. Макаренко А. С. Воспитание в семье и школе // Педагогические сочинения / сост. М. Д. Виноградова, А. А. Фролов. В 8 т. М. : Педагогика, 1984. Т. 4. C. 287–314.

4. Селевко Г. К. Воспитательные технологии. М. : НИИ школьных технологий, 2005. 319 с.

5. Макаренко А. С. Сочинения. В 7 т. М. : Изд-во Акад. пед. наук РСФСР, 1958. 583 с.

6. Богуславский М. В. Воспитательная педагогика А. С. Макаренко: генезис, трактовка, актуальность (вступительное слово к разделу) // Отечественная и зарубежная педагогика. 2018. Т. 1, № 3. С. 13–18.

7. Егорычев А. М. Великий педагог А. С. Макаренко и его педагогическое наследие: достояние России и всего человечества // Профилактика зависимостей. 2018. № 2. С. 121–128.

8. Мардахаев Л. В. Воспитательная система А. С. Макаренко и ее синергетический анализ // Педагогическое образование и наука. 2014. № 1. С. 13–20.

9. Ходусов А. Н., Кононова С. А. Педагогика А. С. Макаренко как теоретико-методологическая основа современной стратегии развития отечественного воспитания // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2019. № 1. С. 152–157.

10. Шишкин В. А., Галай И. А. Реализация педагогической технологии А. С. Макаренко: принципы организации и правила воспитания в зрелом коллективе // Сибирский учитель. 2023. № 3. С. 75–83.

11. Быков А. К. А. С. Макаренко и мировая социально-педагогическая теория и практика // Профилактика зависимостей. 2018. № 2. С. 148–152.

12. Быков А. К., Михалев В. М. Формирование коллектива курсантского подразделения военного вуза по методике А. С. Макаренко // Мир образования – образование в мире. 2022. № 1. С. 44–51. https://doi.org/10.51944/20738536_2022_1_44.

13. Федорякина Е. Т. Эстетическое воспитание в теории и практике А. С. Макаренко // А. С. Макаренко – человек, педагог, ученый, писатель: СССР, Россия, Урал : материалы 10-х Всерос. Макаренковских студенческих педагогических чтений, 18 апреля 2013 г., г. Екатеринбург. Екатеринбург, 2013. С. 126–130.

14. Ярмаченко Н. Д. Педагогическая деятельность и творческое наследие А. С. Макаренко. Киев, 1989. 189 с.

15. Гриценко Л. И. «Военизация» в учреждениях А. С. Макаренко // Педагогика. 2015. № 3. С. 89–95.

16. Половецкий С. Д. Педагогическое наследие А. С. Макаренко и военно-патриотическое воспитание молодого поколения // Отечественная и зарубежная педагогика. 2018. Т. 1, № 3. С. 66–75.

17. Просветова Т. С. «Командирская педагогика» А. С. Макаренко // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2013. № 2. С. 143–147.

18. Полякова М. В. Трудовое воспитание. Из ненапечатанных страниц Макаренко. (материалы для конструктивной дискуссии) // Современный педагогический взгляд. 2018. № 8. С. 24–44.

19. Фролов А. А. Педагогическая система хозяйства А. С. Макаренко: «параллельность» производственного труда и воспитания // Народное образование. 2022. № 4. С. 102–105.


Review

For citations:


Bykov A.K. Educational technologies in pedagogical legacy of A. S. Makarenko. Северный регион: наука, образование, культура. 2025;26(4):48-55. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-4-4

Views: 42


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)