Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

Methodology of developing financial literacy in pedagogical education undergraduates at university

https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-2-9

Abstract

The article presents the research results on the development and approbation on the methodology of financial literacy development in pedagogical education undergraduates at university. The structural and conceptual model of financial literacy development, including purpose, content, procedural and result blocks, is reviewed. We propose and experimentally test the pedagogical conditions for effective financial literacy development. These include integration of thematic blocks on the development of educational games on financial topics in the academic discipline “Methodology of teaching financial literacy”, creation of a motivational educational environment through the use of interactive teaching methods, project activities and active inclusion of students in educational activities on financial literacy for different categories of education through the participation in the Regional forum “Financial literacy for everyone”. The results of the research indicate significant positive changes in the level of motivational, cognitive and activity components of students’ financial literacy in the experimental group compared with the control group.

About the Authors

Yu. R. Varlakova
1Surgut State University, Surgut
Russian Federation

Candidate of Sciences (Pedagogy), Docent



E. I. Skafa
Donetsk State University, Donetsk
Russian Federation

Doctor of Sciences (Pedagogy), Professor



References

1. Хоменко Е. Б., Борнякова Е. В. Цифровая экономика: новые компетенции и актуальные для современной молодежи навыки // Вестник Удмуртского университета. Серия «Экономика и право». 2022. Т. 32, № 1. С. 95–101.

2. Об утверждении Стратегии повышения финансовой грамотности и формирования финансовой культуры до 2030 года : распоряжение Правительства РФ от 24.10.2023 № 2958-р. Доступ из СПС «КонсультантПлюс».

3. Гуляева М. А. Комплексный подход к формированию финансовой грамотности студентов профессиональных образовательных организаций // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2021. № 4. С. 11–20. https://doi.org/10.54509/2 2203036_2021_4_11.

4. Сенченков Н. П., Цыганкова А. Н. К вопросу о трактовке понятия «финансовая грамотность» // Вестник Череповецкого государственного университета. 2021. № 3. С. 211–219.

5. Новашина М. С. Развитие финансовой грамотности у студентов творческих специальностей // Актуальные проблемы педагогики и психологии : материалы VI Междунар. науч.-практич. конф., 9 февраля 2021 г., г. Москва. М. : МГИК, 2021. С. 140–144.

6. Маслов Ю. Н., Мамий С. А. Факторы, влияющие на финансовую грамотность студентов // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2022. № 4–4. С. 92–94.

7. Хижная А. В., Назарова Е. Н., Шеленина О. В. Цифровые технологии как катализаторы повышения финансовой грамотности студентов высших учебных заведений // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 81–2. С. 633–636.

8. Сорокина Е А. Педагогические условия формирования цифровой финансовой грамотности у студентов вузов // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 3. С. 243–247. https://doi.org/10.24412/1991- 5497-2022-394-243-245.

9. Щербакова И. Г., Лагунова Ю. М. Финансовая грамотность студентов и ее повышение посредством применения интерактивных методов обучения // Вестник Удмуртского университета. Серия «Экономика и право». 2022. Т. 32, № 6. С. 1042–1047.

10. Муллер О. Ю., Рассказова Н. В. Педагогические условия развития финансовой грамотности будущих педагогов в вузе // Психолого-педагогический журнал « Гаудеамус». 2022. Т. 21, № 3. С. 82–88. https://doi.org/10.20310/1810-231X-2022-21-3-82-88.


Review

For citations:


Varlakova Yu.R., Skafa E.I. Methodology of developing financial literacy in pedagogical education undergraduates at university. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2025;26(2):93-99. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-2-9

Views: 33


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)