High school students’ willingness to choose engineering profession
https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-2-8
Abstract
The relevance of the article is determined by engineering professions’ increasing demand given rapid technological progress. The demand for qualified specialists is increasing in various industries, from information technologies to mechanical engineering. However, many high school students face challenges in choosing a career. The article analyzes the willingness of high school students to choose an engineering profession, as well as the factors that influence this process.
About the Authors
E. N. BogdanovaRussian Federation
Leading Specialist in Educational and Methodical Development, Candidate
N. V. Chekaleva
Russian Federation
Doctor of Sciences (Pedagogy), Professor, Member of the Russian Academy of Education
References
1. Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения. М. : Академия, 2004. 304 с.
2. Сотникова С. И., Прокудина О. А., Профессиональная ориентация в контексте концепции непрерывного образования // Экономика труда. 2019. Т. 6, № 3. С. 1059–1078.
3. Пантелеева О. О., Гладких В. В. Развитие инновационно-творческих способностей слушателей довузовской подготовки // Развитие личности как стратегия современной системы образования : материалы Междунар. науч.-практич. конф., 22– 23 марта 2016 г., г. Воронеж. Воронеж : Издательско-полиграфический центр « Научная книга», 2016. Т. 2. С. 213–217.
4. Капина О. А. Структура психологической готовности к выбору профессии // Ярославский педагогический вестник. 2011. Т. 2, № 3. С. 205–207.
5. Пряжников Н. С. Психологический смысл труда. 3-е изд., испр. и доп. М. : Изд-во Московского психолого-социального института ; Воронеж : МОДЭК, 2010. 534 с.
6. Пряжникова Е. Ю., Пряжников Н. С. Профориентация. 4-е изд. М. : Академия, 2008. 496 с.
7. Зеер Э. Ф., Рудей О. А. Психология профессионального самоопределения в ранней юности. М. : Изд-во Московского психолого-социального института ; Воронеж : Изд-во НПО «МОДЭК», 2008. 254 с.
8. Климов Е. А. Психология профессионала. М. : Институт практической психологии ; Воронеж : НПО «МОДЭК», 1996. 400 с.
9. Варданян В. А., Русяев А. П. Сущность и структура готовности к профессиональному самоопределению подростков // Мир науки. Педагогика и психология. 2019. № 5. URL: https://mir-nauki. com/PDF/22PDMN519.pdf (дата обращения: 13.05.2025).
Review
For citations:
Bogdanova E.N., Chekaleva N.V. High school students’ willingness to choose engineering profession. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2025;26(2):85-92. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-2-8