Digital competence of university lecturers in artificial intelligence
https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-1-9
Abstract
The article presents a study on the issue of digital competence of university lecturers in the field of artificial intelligence. The purpose of this study is to determine the digital competence impact of university lecturers in the field of artificial intelligence on the results of professional activity. The use of theoretical methods (analysis, synthesis, comparison, generalization) indicates the problem of developing digital competence in specialists. The empirical method of research (project method, testing) reveals the problems in this field with the purpose of determining further activities in the university. The authors analyze the essence of the “digital competence” concept and its constituent elements, defined the requirements for a lecturer who applies artificial intelligence in one’s professional activity. An analytical review of some effective tools for lecturers in the field of artificial intelligence acknowledged by experts is carried out. The authors identify the capabilities of each of them, while highlighting the problems and prospects of their application by lecturers. The experiment established a correlation between university lecturers’ digital competence and their performance results. The results indicate the effective influence of digital competence of university lecturers in the field of artificial intelligence on the results of professional activity.
About the Authors
O. Yu. MullerRussian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy), Docent
A. R. Kamaleeva
Russian Federation
Doctor of Sciences (Pedagogy), Docent
References
1. Ткаченко Е. Н. Искусственный интеллект, возможности и ограничения его использования в образовании // Путеводитель предпринимателя. 2023. Т. 16, № 3. С. 57–62. https://doi.org/10.24182/2073-9885-2023-16-3-57-62.
2. Тупикова С. Е., Быкова Н. О. Применение искусственного интеллекта в преподавании дисциплин искусствоведческого цикла // Вестник Саратовского областного института развития образования. 2024. № 1. С. 45–57.
3. Искусственный интеллект в образовании. URL: https://www.tadviser.ru/index.php/Статья:Искусственный_интеллект_в_образовании ( дата обращения: 14.12.2024).
4. Вовк Е. В., Супрун А. А. Искусственный интеллект и цифровая педагогика как тренд современной образовательной среды высших учебных заведений // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 77–2. С. 84–86.
5. Барсукова Н. В. К вопросу о роли учителя (педагога) и его цифровой компетенции в условиях интенсивного применения цифровых образовательных технологий // Педагогическое образование. 2022. Т. 3, № 1. С. 139–147.
6. Токарева М. В. Цифровая компетенция или цифровая компетентность // Вестник Шадринского государственного педагогического университета. 2021. № 4. С. 133–140. https://doi.org/10.52772/25420291_2021_4_133.
7. Гусейнова Г. Ф. Искусственный интеллект в педагогическом процессе: современный взгляд // Педагогический журнал. 2022. Т. 12, № 4–1. С. 190–195. https://doi.org/10.34670/AR.2022.15.34.021.
8. Токтарова В. И., Ребко О. В. Цифровые компетенции педагогов в области искусственного интеллекта: анализ моделей и требования // Информация и образование: границы коммуникаций. 2023. № 15. С. 155–158. https://doi.org/10.59131/2411-9814_2023_15(23)_155.
9. Ребко О. В. Цифровые компетенции педагогов в области искусственного интеллекта: возможности и ограничения // Приоритетные направления психолого-педагогической деятельности в современной образовательной среде : сб. материалов Всерос. науч.-практич. конф., 21 октября 2021 г.,г. Йошкар-Ола. Йошкар-Ола : Марийский государственный университет, 2021. С. 562–568.
10. Десять лучших инструментов искусственного интеллекта для образования ( январь 2025 г.). URL: https://www.unite.ai/ru/10-лучших-инструментовискусственного-интеллекта-для-образования/ (дата обращения: 12.01.2025).
11. Серова И. А., Ягодина А. Ю., Гасайниева У. Б. Этика освоения профессиональных компетенций с помощью нейросетей // Биоэтика. 2024. Т. 17, № 1. С. 30–37. https://doi.org/10.19163/2070-1586-2024-17-1-30-37.
12. Платова Е. Д. Потенциал цифровой образовательной среды вуза в формировании метакомпетентности студентов // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2024. Т. 13, № 1. С. 82–84.
Review
For citations:
Muller O.Yu., Kamaleeva A.R. Digital competence of university lecturers in artificial intelligence. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2025;26(1):97-107. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-1-9








