Motivation of students for independent physical training
https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-1-7
Abstract
The relevance of the article is determined by the need to develop an integrative approach and a model for students’ motivation for independent physical training. One of the important steps towards such a model is the study of different types and levels of motivation for independence. The purpose of the article is to make a typological analysis of the motivation for independent physical training in students of various fields of professional training, to identify and study the differences between student groups with different motivations of independence. The authors reveal the essence of different types of motivation of students for independent physical training, which includes the peculiarities of formation, functioning, development and destruction of their needs and desires in relation to physical training and, health protection. The study categorized approaches to independent training motivation and motives, offered recommendations, and highlighted the most productive research directions. This study proves that modern students across various professional groups lack harmonious and sufficiently developed motivation for independent physical training. The mainpart of students is passive (demotivated). External and internal social motives become predominant for independent exercises, as well as academic studies. Only some students are regularly engaged in physical training, based on the motives of health protection and personal improvement. It indicates the need for a systematic work of teaching staff and specialists of educational support services regarding the motivation development of health protection and personal improvement of students.
About the Authors
N. V. YakovlevaRussian Federation
Docent
R. S. Lyzhenkova
Russian Federation
Senior Lecturer
M. R. Arpentyeva
Russian Federation
Doctor of Sciences (Psychology), Docent, Academician of the International Academy of Education (IAE), Corresponding Member of the Russian Academy
of Natural Sciences (RANS), Leading Researcher
References
1. Лозовая М. А., Зотин В. В., Петрова С. С. Формирование действенных компетенций здоровьесбережения у студентов методами современной педагогики // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 64–3. С. 154–157.
2. Марчук С. А. Модель формирования здоровьесберегающей компетенции у студентов железнодорожного вуза // Современные наукоемкие технологии. 2016. № 12–1. С. 161–165.
3. Mayring Ph. Qualitative Content Analysis: A Stepby-Step Guide. SAGE, 2021. 240 p.
4. Головных М. В., Наумова Н. Н. Проблемы реализации здоровьесбережения студентов в условиях советского вуза: опыт Братского индустриального института (1980-е гг.) // Труды Братского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2017. № 1. С. 7–11.
5. Катаны И. А., Сапсаева Т. В., Астафьев В. В. Мотивация и целенаправленность организации, содержания самостоятельного занятия физическими упражнениями различной направленности // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2018. № 9. С. 42–46. https://doi.org/10.24411/2500-1000-2018-10008.
6. Голубчикова М. Г., Лыженкова Р. С., Бышляго А. А. и др. К теории учебно-профессиональной самостоятельности // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2021. № 1. С. 24–33.
7. Гун Г. Е., Зотов И. В. Здоровьесбережение школьников в образовательной деятельности в рамках ФГОС // Успешные практики реализации ФГОС общего образования : сб. СПб. : Ленинградский областной институт развития образования, 2018. С. 131–143.
8. Арпентьева М. Р., Богомолова Е. А. Умственное развитие и жизненные стратегии студентов. Торонто : Altaspera, 2018. 242 с.
9. Емельянова Г. И., Лукьянцева Т. Н., Березовская В. А. Реализация системы здоровьесбережения в учреждении дополнительного образования // Образовательная среда сегодня: стратегии развития. 2016. № 1. С. 302–304.
10. Lycheva E. Application of new methods and techniques for health care as a way to a healthy lifestyle // Studencheskiy. 2022. No. 2–4. P. 96–97.
11. Pyastolova N. B. Healthy way of life: health building, health saving // Physical Culture. Sport. Tourism. Motor Recreation. 2020. Vol. 5, no. 2. P. 121–127.
12. Литовченко О. Г., Литвинова Н. С., Кошкарова Н. И. и др. Образ жизни студентов как фактор здоровьесбережения // Образовательный вестник Сознание. 2021. Т. 23, № 11. С. 20–29. https://doi.org/10.26787/nydha-2686-6846-2021-23-11-20-29.
13. Галич И. С., Слепова Л. Н., Хаирова Т. Н. и др. Личностная мотивация студентов к занятиям по физической культуре и спорту // Международный журнал экспериментального образования. 2014. № 7–2. С. 94–95.
14. Фассахова Т. А., Добрынин И. М. Мотивация к самостоятельным занятиям физической культурой у студентов вуза // Актуальные вопросы спортивной психологии и педагогики. 2023. Т. 3, № 4. С. 45–52.
15. Маркова А. К., Матис Т. А., Орлов А. Б. Формирование мотивации учения. М. : Просвещение, 1990. 191 с.
16. Аллен М. E-learning. Как сделать электронное обучение понятным, качественным и доступным. М. : Альпина Паблишер, 2016. 195 c.
17. Вайндорф-Сысоева М. Е., Грязнова Т. С., Шитова В. А. Методика дистанционного обучения / под общ. ред. М. Е. Вайндорф-Сысоевой. М. : Юрайт, 2020. 194 с.
18. Капалыгина И. И. Концептуальные модели здоровьесбережения школьников в условиях информационно-образовательного пространства // Феномен человека. Философско-психолого-педагогические аспекты формирования и развития личности современного человека : сб. тр. Междунар. науч.-практич. конф., 15–20 апреля 2017 г., г. Подольск. Подольск : Московский областной гуманитарный институт, 2017. С. 108–114.
19. Зимина И. С., Мухина С. А. Сущность, содержание и структура здоровьесберегающей образовательной среды вуза // Вестник Марийского государственного университета. 2016. Т. 10, № 4. С. 16–21.
20. Костарев А. Ю., Сирлибаев М. К. Педагогические условия формирования оздоровительной компетенции студентов // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2017. № 9. С. 145–150.
Review
For citations:
Yakovleva N.V., Lyzhenkova R.S., Arpentyeva M.R. Motivation of students for independent physical training. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2025;26(1):68-86. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-1-7