Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

ARRANGEMENT OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS ACTIVITIES FOR STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES

https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-2-11

Abstract

The relevance of the article is due to the need of creating conditions for attendance and correction of motor disorders in students with health problems of different nosological groups. In many ways, this is also the issue for children with intellectual disabilities, whose number has increased considerably in recent years. The purpose of the study is to identify physical education and sports activities for children with intellectual disabilities that ensure correction of motor disorders. The author describes the case of the Research and Practice Center for Adaptive Sports and Physical Rehabilitation created at Orenburg State Pedagogical University for students with intellectual disabilities. The author also proposes physical education and sports activities for organizations providing support to students with intellectual disabilities and correction of their motor disorders for stimulating physical development and socialization of such students. The article is intended for professionals in recreational and adapted physical education who arrange physical education and sports activities for students with intellectual disabilities.

About the Author

E. M. Golikova
Orenburg State Pedagogical University, Orenburg
Russian Federation

Doctor of Sciences (Pedagogy), Docent



References

1. Быструшкин С. К., Айзман Р. И. Особенности адаптивных реакций младших школьников в норме и при нарушениях интеллектуального развития в условиях обучения // Сибирский педагогический журнал. 2006. № 1. С. 216–221.

2. Вагидова А. Х.-М., Пешкова Н. В. Проектный подход в организации спортивной ориентации детей с интеллектуальными нарушениями в условиях спортивно-адаптивной организации // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2022. № 1. С. 47.

3. Касмакова Л. Е. Адаптивное физическое воспитание лиц с интеллектуальными нарушениями. Казань : Поволжский ГУФКСиТ, 2019. 107 с.

4. Литош Н. Л. Адаптивная физическая культура для детей с нарушениями в развитии. Психолого-педагогическое сопровождение. М. : Издательство Юрайт, 2020. 156 с.

5. Синельникова Т. В., Харченко Л. В. Адаптивная физическая культура для лиц с нарушением интеллектуального развития. Омск : Омский государственный университет им. Ф. М. Достоевского, 2018. 120 с.

6. Частные методики адаптивной физической культуры : в 2 частях / сост. Е. С. Стоцкая. Омск : СибГУФКиС, 2019. Ч. 1. 197 с.

7. Евсеев С. П. Теория и организация адаптивной физической культуры. М. : Спорт, 2016. 616 с.

8. Бальсевич В. К. Онтокинезиология человека. М. : Теория и практика физической культуры, 2000. 275 с.

9. Лубышева Л. И. Концепция спортизации в системе физкультурного образования // Вестник ПГГПУ. Серия № 1. Психологические и педагогические науки. 2016. № 2-1. С. 44–53.

10. Голикова Е. М., Картавцева А. И., Шеворакова Ю. Г., Миногина Е. В. Коррекция двигательных нарушений детей в процессе адаптивной физической культуры // Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. 2024. № 17 (2). С. 310–317.


Review

For citations:


Golikova E.M. ARRANGEMENT OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS ACTIVITIES FOR STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2024;25(2):103-108. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-2-11

Views: 42


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)