THE METHOD OF PEDAGOGICAL SUGGESTION IN THE SYSTEM OF MEASURES TO PREVENT AND TREAT VAGRANCY IN ADOLESCENTS
https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-2-7
Abstract
The paper considers the urgent problem of prevention and treatment of vagrancy in adolescents, which is quite a frequent deviation in schoolchildren behavior. The issue was studied by such researches as V. S. Mukhina, E. G. Slutsky, A. A. Rezakov, A. M. Nechaeva etc. Adequate and early arranged work with such adolescents can prevent negative consequences of such children being neglected. The purpose of the paper is to investigate the possibility of using relaxation therapy classes in working with such children, which is not conventional for the modern experiential pedagogy. The article offers recommendations on using the method of pedagogical suggestion in relaxed state in most complicated cases of working with children who suffer from learning disabilities, leave home and become vagrant.
About the Author
G. V. OstyakovaRussian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy), Docent
References
1. Остякова Г. В. Психолого-педагогические условия предупреждения и преодоления бродяжничества подростков : автореф. дис. ... канд. пед. наук. Екатеринбург, 1993. 19 с.
2. Ильин В. А., Бонкало С. В. Феномен бродяжничества с точки зрения психосоциальной теории развития: природа, сущность, ориентиры профилактики // Социальная психология и общество. 2015. Т. 6, № 3. С. 150–156.
3. Симаева И. Н., Бударина А. О., Хитрюк В. В., Вайткене О. В. Психологические предикторы бродяжничества подростков // Клиническая и специальная психология. 2019. Т. 8, № 4. С. 107–122.
4. Андронникова О. О. Специфика психолого-педагогического сопровождения виктимных подростков, склонных к бродяжничеству // Science for Education Today. 2019. Т. 9, № 1. С. 123–136.
5. Концепция развития системы профилактики безнадзорности и правонарушений несовершеннолетних на период до 2020 года : распоряжение Правительства РФ от 22.03.2017 № 520-р. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/71543618/?ysclid=luwjk44rsu475276465 (дата обращения: 12.04.2024).
6. Олифер О. О., Данченко И. А., Кондрашина Е. В., Батищева В. В. Методические рекомендации «Профилактика бродяжничества детей (ФГОС: формирование личностных УУД» : сборник материалов / под ред. М. В. Рагулиной. Хабаровск : КГБОУ «Краевой центр психолого-медикосоциального сопровождения», 2015. 167 с.
7. Резаков А. А. Синдром уходов и бродяжничества у детей и подростков с непсихотическими и психотическими формами заболеваний (клиника и реабилитация) : дис. ... канд. мед. наук. СПб., 2011. 174 с.
8. Пoпкова Т. П. Зарубежный опыт профилактической работы по предупреждению безнадзорности и правонарушений несовершеннолетних // Российский следователь. 2003. № 4. С. 40–45.
9. Шварц И. Е Внушение в педагогическом процессе. Пермь, 1971. 304 с.
10. Реан А. А. Семья, социальные установки и асоциальное поведение детей и подростков // Российский психологический журнал. 2015. Т. 12, № 1. С. 29–40.
Review
For citations:
Ostyakova G.V. THE METHOD OF PEDAGOGICAL SUGGESTION IN THE SYSTEM OF MEASURES TO PREVENT AND TREAT VAGRANCY IN ADOLESCENTS. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2024;25(2):69-74. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-2-7