Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

IMPROVING THE PROFESSIONAL COMPETENCE OF TEACHERS IN RURAL SCHOOLS

https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-2-3

Abstract

The relevance of the article is due to the need for focusing on the development of rural schools and raising the level of competence of rural school teachers. The article brings to light problems and difficulties that a rural school teacher faces. The specifics of the professional activities of rural school teachers is revealed. The purpose of the article is to identify the features of a rural teacher professional activity and determine the ways of improving his/her professional competence. In the article, the authors clarified the concepts of “professional competence”, “rural teacher”, “professional competence of a rural school teacher”, “teacher advanced training” and “personalization”. The authors’ merit is the analysis of rural schools specifics, as well as the identification of ways of improving the professional competence of a rural school teacher through advanced training and making an individual educational route for a teacher’s professional growth. The conducted research has proved that the developed professional competence allows a rural school teacher to organize and manage the educational process efficiently, thereby providing optimal conditions for teaching, upbringing and development of students.

About the Authors

E. F. Nasyrova
Surgut State University, Surgut
Russian Federation

Doctor of Sciences (Pedagogy), Professor



E. E. Kurdina
Information and Methodological Center, Urban settlement Bely Yar, Surgut District
Russian Federation

Expert of the Diagnostics and Consulting Department



References

1. Сидоров С. В. Основные этапы развития отечественных сельских школ : сайт педагога-исследователя. URL: https://si-sv.com/publ/16-1-0-33 (дата обращения: 24.05.2024).

2. Байбородова Л. В. Сельская малочисленная школа: какая она сегодня. URL: https://si-sv.com/Innovatsii/bajborodova_selskaja-malochisl-shkola.pdf (дата обращения: 15.04.2024).

3. Лукина А. К. Формирование компетентности специалистов в области социально-педагогического проектирования педагогических инноваций в селе. Красноярск : Изд-во Красноярского гос. аграрного ун-та, 2007. 188 с.

4. Об утверждении профессионального стандарта «Педагог (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель)» : приказ Министерства труда и социальной защиты РФ от 18.10.2013 № 544н (ред. от 05.08.2016). Доступ из СПС «Гарант».

5. Колиниченко А. В., Колиниченко А. В. Повышение квалификации педагога // Молодой ученый. 2016. № 25 (129). С. 552–554.

6. Кузьмина Н. В. Способности, одаренность, талант учителя. Л. : Знание, 1985. 33 с.

7. Митина Л. М. Психология труда и профессионального развития учителя. М. : Академия, 2004. 320 с.

8. Белова С. Н. Диагностика и устранение профессиональных дефицитов педагогических работников образовательной организации: управленческий аспект // Шамовские педагогические чтения : сб. ст. XIV Междунар. науч.-практ. конф., Москва, 22–25 января 2022 года. М. : Изд-во НШУОС, «5 за знания», Ч. 2. 2022. С. 22–29.

9. Маркова А. К. Психология профессионализма. М. : Междунар. гуманит. фонд «Знание», 1996. 308 с.

10. Зеер Э. Ф., Сыманюк Э. Э. Реализация компетентностного подхода в системе инновационного образования // Инновационные проекты и программы в образовании. 2015. № 4. С. 6–11.

11. Лукьянова М. И. Теоретический анализ феномена готовности учителя к реализации личностно-ориентированного подхода в понятийном поле категории «профессионально-педагогическая компетентность» // Научное обозрение. Педагогические науки. 2017. № 4. С. 110–123.

12. Галеева Н. Л. Пять ключевых компетенций учителя // Директория : сайт. URL: https://direktoria.org/blog/pyat-klyuchevykh-kompetentsiy-uchitelya/ (дата обращения: 15.05.2024).

13. Шерайзина Р. М. Профессиональное становление учителя сельской школы в процессе непрерывного образования: Теорет.-методол. аспект : дис. ... д-ра пед. наук. СПб., 1994. 349 с.

14. Белова С. Н. Нормативно-правовое и организационно-методическое сопровождение персонализированного обновления и повышения уровня профессиональной компетентности учителя школы // Шамовские чтения : сб. ст. XV Междунар. науч.-практ. конф., Москва, 21–25 января 2023 года. М. : «5 за знание», 2023. Ч. 2. С. 21–30.

15. Ефлова З. Б., Шерайзина Р. М. Сельская школа современной России и зарубежья // Непрерывное образование: XXI век. 2021. № 1 (33). С. 31–42.

16. Об образовании в Российской Федерации : федер. закон от 29.12.2012 № 273-Ф3 (последняя редакция). Доступ из СПС «КонсультантПлюс».

17. Собкин В. С., Адамчук Д. В. К вопросу о профессиональном развитии педагога – повышение квалификации и членство в педагогических сообществах // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социально-экономические и правовые исследования. 2015. Т. 1, № 2 (2). С. 20–40.

18. Подчалимова Г. Н., Белова С. Н. Методика персонализированного повышения профессиональной компетентности педагогов в условиях цифровой трансформации ДПО // Педагогика. 2021. Т. 85, № 4. С. 72–80.


Review

For citations:


Nasyrova E.F., Kurdina E.E. IMPROVING THE PROFESSIONAL COMPETENCE OF TEACHERS IN RURAL SCHOOLS. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2024;25(2):36-44. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-2-3

Views: 100


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)