FEATURES OF AGGRESSION IN ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN FROM ONE- AND TWO-PARENT FAMILIES
https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-1-5
Abstract
The article shows the importance of psychological and pedagogical activities for suppression of aggression in elementary school children based on the obtained diagnostic data and taking into account family features. The purpose of the article is a comparative analysis of aggression manifestation in elementary school children from one- and two-parent families. The results of the summative assessment are described. The assessment made it possible to identify the types (verbal, physical, instrumental, altruistic, selfaggression) and levels (high, medium, low) of aggression intrinsic to the children. It has been proven that aggression is more common in children from one-parent families. Boys from one-parent families are more aggressive than boys from two-parent families. There are minor differences in aggression of girls from oneand two-parent families. The need of psychological coaching for children and their families through the implementation of special education programs and arrangement of family clubs has been demonstrated.
About the Author
S. V. IstominaRussian Federation
Candidate of Sciences (Psychology), Docent
References
1. Козлов В. В. Агрессия человека: психологический анализ // Педагогический имидж. 2017. № 2 (35). С. 104–113.
2. Авдеева Н. Н. и др. Большой психологический словарь / под ред. Б. Г. Мещерякова, В. П. Зинченко. Москва : АСТ ; Санкт-Петербург : Прайм-Еврознак, 2009. 811 с.
3. Анисимова Т. А. Агрессия и её проявления у младших школьников // NovaUm.Ru. 2022. № 36. С. 118–122. URL: http://novaum.ru/public/p2366?ysclid=lqoqtwyafb505097130 (дата обращения: 28.12.2023).
4. Амелькина А. И., Шалагинова К. С. Опыт разработки и осуществления психологического сопровождения семей агрессивных младших школьников // Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого. 2013. № 3 (7). С. 128–136.
5. Мосина Т. Н. Агрессивное поведение детей младшего школьного возраста // Санкт-Петербургский образовательный вестник. 2018. № 6 (22). С. 30–34.
6. Федотова Е. А., Брутова М. А. К вопросу о проявлении агрессии в поведении младших школьников // Актуальные вопросы психологии и формирования здорового образа жизни студенческой молодёжи : материалы Междунар. науч. конф., 15 февраля 2023 г., Архангельск : Северный (Арктический) федеральный университет имени М. В. Ломоносова, 2023. С. 121–124.
7. Антонов А. С., Третяк Э. В. Влияние стилей семейного воспитания на формирование агрессии у подростков // Интерактивная наука. 2020. № 3 (49). С. 35–40.
8. Кириленко И. Н. Влияние семейных отношений на развитие агрессии в подростковом возрасте : автореф. дис. ... канд. психол. наук. Ставрополь, 2007. 26 с.
9. Платонова Н. М. Агрессия у детей и подростков. СПб. : Речь, 2006. 336 с.
10. Купченко В. Е., Зинченко С. Н. Особенности самооценки, тревожности и эмпатии у младших школьников с разным уровнем агрессии // Вестник Омского университета. Серия: Психология. 2022. № 3. С. 26–33.
11. Самединова Э. Э. Роль семьи в преодолении агрессии младшего школьника // Психолого-педагогическое сопровождение образовательного процесса : сборник трудов II Всерос. науч.-практ. конф., 06–17 декабря 2019 г., г. Евпатория. Евпатория : Ариал, 2020. С. 183–187.
12. Голубченко А. И., Сухоруков И. С. Коррекция агрессии младших школьников в условиях современной школы // Дошкольное и начальное образование: традиции и инновации : материалы Междунар. науч.-практ. конф., 21–22 мая 2019 г., г. Курск. Курск : Курский государственный университет, 2020. С. 236–239.
Review
For citations:
Istomina S.V. FEATURES OF AGGRESSION IN ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN FROM ONE- AND TWO-PARENT FAMILIES. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2024;25(1):35-41. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-1-5