SPECIFIC FEATURES OF ORGANIZING TROUBLED ADOLESCENTS’ LEISURE TIME
https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-1-1
Abstract
The article examines the aspects of organizing troubled adolescents’ leisure time. The relevance of the article is due to one of serious problems of the society – the behavior of troubled adolescents. As part of the educational work with such adolescents, special attention is paid to the most attractive forms of mass cultural activities as an effective educational means. The article aims at specifying the main features of organizing leisure activities with troubled adolescents in the modern context. The authors have revealed the nature of organizing leisure activities for troubled adolescents. According to the authors, it is in understanding the goals, main functions of such activities and the ways of creating developmental environment. As a result of the research, key features and the procedure of organizing leisure activities for troubled adolescents have been described.
About the Authors
A. S. VartanianRussian Federation
Сandidate of Sciences (Pedagogy), Docent; Honorary Worker of Higher Professional Education of the Russian Federation
N. N. Kurilenko
Russian Federation
Docent
References
1. Гарифуллина З. Ф. Организация досуга трудных подростков // Международный журнал экспериментального образования. 2015. № 12-3. С. 435–437.
2. Юрченко И. Ю. Психолого-педагогические особенности воспитания «трудных» подростков // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2015. Т. 36. С. 111–115.
3. Дмитриева К. В. Особенности педагогической работы с трудновоспитуемыми и педагогически запущенными детьми // 30 лет Конвенции о правах ребенка: современные вызовы и пути решения проблем в сфере защиты прав детей : сб. материалов Междунар. науч. практ. конф., 17 ноября 2020 г., г. Екатеринбург. Екатеринбург : РГППУ, 2020. С. 593–597.
4. Баркалова А. В. Социально-педагогическая работа с трудновоспитуемыми подростками // Национальный вестник Республики Крым. 2023. № 6. С. 272–276.
5. Григорьева Е. И. Современные технологии социально-культурной деятельности. Тамбов : Першина, 2004. 511 с.
6. Аванесова Г. А. Культурно-досуговая деятельность: теория и практика организации. М. : Аспект Пресс, 2006. 236 с.
7. Вишняк А. И., Тарасенко В. И. Культура молодежного досуга. Киев : Выща шк., 1988. 70 с.
8. Самохвалова А. А., Харьковская Е. В., Белецкая Е. А. Социокультурная работа с трудными подростками в учреждениях культуры // Материалы X Международной студенческой научной конференции «Студенческий научный форум». URL: https://scienceforum.ru/2018/article/2018005732 (дата обращения: 28.12.2023).
9. Дидарова И. К. Методика занятий физической культурой с трудными подростками в условиях социально-реабилитационного центра : автореф. ... канд. пед. наук. Волгоград, 2010. 24 с.
10. Чучина Н. Н. Социализация подростков в сфере досуга // Молодой ученый. 2016. № 18 (122). С. 465–475. URL: https://moluch.ru/archive/122/33836 (дата обращения: 25.01.2024).
Review
For citations:
Vartanian A.S., Kurilenko N.N. SPECIFIC FEATURES OF ORGANIZING TROUBLED ADOLESCENTS’ LEISURE TIME. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2024;25(1):8-14. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-1-1