Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

KNOWLEDGE IS POWER: ORGANIZATION OF SCHOOLS DURING THE GREAT PATRIOTIC WAR (USING THE EXAMPLE OF OMSK SCHOOLS)

https://doi.org/10.35266/2949-3463-2023-4-4

Abstract

Education during the Great Patriotic War was one of the priorities in arrangement of everyday life of home front. Often local authorities came up against situations where the number of schoolchildren exceeded the capabilities of schools in country towns. The purpose of the article is to reconstruct the way the educational process was arranged in a homefront town crowded with evacuated citizens. Based on the documentation of the historical archive of the Omsk region and the memoirs of war children, the author demonstrated the peculiarities of schools’ work under conditions of war and showed how the war had influenced the content of education and what impact it had on the reminiscences of war children.

About the Author

M. S. Nosova
Omsk State University named after F. M. Dostoevsky, Omsk
Russian Federation

Candidate of Sciences (History), Senior Lecturer



References

1. О проведении в Российской Федерации Года педагога и наставника : Указ Президента Российской Федерации от 27.06.2022 № 401 // Официальный интернет-портал правовой информации : сайт. URL: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202206270003 (дата обращения: 21.11.2023).

2. Иванов В. Н. Развитие школьного образования в СССР в годы Великой Отечественной войны // Голос минувшего. 2017. № 1–2. С. 42–58.

3. Черник В. Э. Школа в годы Великой Отечественной войны // Мир образования – образование в мире. 2008. № 2 (30). С. 180–195.

4. Щетинина Н. П. Проблема осуществления всеобуча в общеобразовательных школах Рязани в годы Великой Отечественной войны (1941–1945) (к 75-летию со дня победы) // Психолого-педагогический поиск. 2020. № 2 (54). С. 103–111.

5. Владимирова Е. Д. Организация образования в школах и вузах Сталинградской области в период Великой Отечественной войны // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Общественные науки. 2020. № 1 (838). С. 135–146.

6. Ешпанов В. С. К изучению отечественного опыта: школьное образование в годы Великой Отечественной войны (по материалам Актюбинской области) // Наука и образование: новое время. 2018. № 5 (28). С. 145–155.

7. Бюджетное учреждение Омской области «Исторический архив Омской области» (ГИАОО).Ф. П-17. Оп. 1. Д. 2772.

8. ГИАОО. Ф. 1272. Оп. 1. Д. 228.

9. Полевые материалы автора. Воспоминания Шарапова П. И., 1930 г.р., записаны Носовой М. С. в 2018 г.

10. ГИАОО. Ф. П-17. Оп.1. Д. 3346.

11. ГИАОО. Ф. Р-468, Оп. 2, 4, св. 6.

12. Полевые материалы автора. Воспоминания Потапова В. И., 1935 г.р., записаны Носовой М. С. в 2020 г.

13. Полевые материалы автора. Воспоминания Никитиной Л. А., 1933 г.р., записаны Носовой М. С. в 2019 г.

14. Омская правда. 1941. № 247.

15. Омская правда. 1944. № 107.

16. Омская правда. 1941. № 201.

17. Полевые материалы автора. Воспоминания Затевановой В. И., 1939 г.р., записаны Носовой М. С. в 2018 г.

18. ГИАОО. Ф. П-17. Оп. 1. Д. 3346.

19. ГИАОО. Ф. Р-1272. Оп. 1. Д. 169.

20. Юный патриот // Омская правда. 1941. № 156.

21. Юные патриоты // Омская правда. 1941. № 183.

22. Сельское хозяйство в школах // Омская правда. 1941. № 307.

23. Омская правда. 1942. № 165.

24. ГИАОО. Ф. 17. Оп. 1. Д. 3347.

25. ГИАОО. Ф.П-17. Оп. 1. Д. 3913.

26. Омская правда. 1942. № 95.

27. Омская правда. 1942. № 79.

28. Омская правда. 1943. № 181.

29. Первые месяцы в женской школе // Омская правда. 1943. № 140.

30. Омская правда. 1942. № 181.

31. Полевые материалы автора. Воспоминания Кирт А. М., 1933 г.р., записаны Носовой М. С. в 2018 г.

32. Полевые материалы автора. Воспоминания Иванушкиной С. Н., 1936 г.р., записаны Носовой М. С. в 2020 г.

33. Полевые материалы автора. Воспоминания Потапова В. И., 1935 г.р., записаны Носовой М. С. в 2020 г.

34. ГИАОО. Ф. Р-1272. Оп. 1. Д. 334.

35. ГИАОО. Ф. Р-1272. Оп. 1. Д. 280.

36. ГИАОО. О. Ф. П-4. Оп. 1. Д. 1413.

37. ГИАОО. Ф. П-4. Оп. 1. Д. 1648.

38. ГИАОО. Ф. П-17. Оп. 1. Д. 2786.


Review

For citations:


Nosova M.S. KNOWLEDGE IS POWER: ORGANIZATION OF SCHOOLS DURING THE GREAT PATRIOTIC WAR (USING THE EXAMPLE OF OMSK SCHOOLS). Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2023;(4 (56)):29-34. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2023-4-4

Views: 58


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)