Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

DRAWING ATTENTION TO THE DEVELOPMENT OF COPING SKILLS IN FIRST-YEAR STUDENTS BY MEANS OF HEALTH-IMPROVING TECHNOLOGIES IN PHYSICAL EDUCATION

https://doi.org/10.35266/2312-377X-2023-3-61-69

Abstract

The relevance of the article is due to the high importance of scouting efficient health-improving technologies that can be used in physical education of students in order to reduce different stress factors’ impact on functional and psychoemotional state of students. The purpose of the research is to justify the need for the use of health-improving technologies in physical education of first-year students for their coping skills development.
In the course of the research the following methods of psychological and pedagogical testing were used: 1. assessment of psychic activation, interest, emotional tonus, tension and comfort; 2. color test by Lusher; 3. diagnosis of the level of fatigue. Functional status of students was tested with hardware-software Varikard complex. Analysis of the testing results proved high importance of using health-improving technologies in physical education of first-year students for their coping skills development. The article is meant for physical culture and sport professionals responsible for physical edu-cation of students at higher education institutions.

About the Author

Yu. V. Lepikhina
Surgut State University, Surgut
Russian Federation


References

1. Пешкова. Н. В., Лепихина Ю. В. Обоснование реализации комплекса рекреационно-оздоровительных мероприятий в вузе на основе оценки психоэмоционального состояния студентов-первокурсников // Спорт, человек, здоровье : мате-риалы ХI Междунар. Конгресса, 26–28 апреля 2023 г., г. Санкт-Петербург. СПб., 2023. С. 545–547.

2. Пешкова Н. В., Пешков А. А. Сравнительный анализ эффективности рекреативного воздействия различных видов двигательной активности на психоэмоциональное состояние студентов // Теория и практика физической культуры. 2021. № 9. С. 75–77.

3. Пешкова Н. В., Лепихина Ю. В. Применение рекреационно-оздоровительных технологий в вузе для нормализации психоэмоционального состояния студентов // Физическая культура и здоровье молодежи : материалы XIX Всерос. науч.-практ. конф., 17 февраля 2023 г., СПб. : СПбГУП, 2023. С. 118–120.

4. Степина Н. В., Воробьева А. С. Стрессоустойчивость студентов 1 и 4 курсов разных профилей обучения в вузе // Проблемы современного педагогического образования. 2018. Вып. 60. Ч. 3. С. 461–464.

5. Уилмор Дж. Х., Костилл Д. Л. Физиология спорта. Киев : Олимпийская литература, 2001. 503 с.

6. Селье Г. Стресс без дистресса. М. : Прогресс, 1982. 127 с.

7. Лепихина Ю. В., Пешкова Н. В. Обоснование проведения рекреативных физкультурно-оздоровительных мероприятий для студентов вузов в межсеместровый период // Физическая культура, спорт и молодежная политика в условиях глобальных вызовов : материалы Междунар. науч. конгресса, 14–20 ноября 2022 г., г. Екатеринбург, 2023. С. 280–285.

8. Ильинич В. И. Физическая культура студента и жизнь. М. : Гардарики, 2008. 366 с.

9. Дмитренко О. А., Переходко Ф. Г., Михонин А. А., Михонина Т. Н. Физическая культура и спорт как средство повышения эффективности профессиональной деятельности студентов вузов с выраженным компонентом умственной деятельности // Здоровье – основа человеческого потенциала: проблемы и пути их решения. 2016. Т. 11. № 1. С. 384–387.

10. Иванова В. В., Пономарев В. В. Педагогические условия интеграции умственной работоспособности и двигательной активности студентов вуза в процессе профессиональной подготовки // Омский научный вестник. 2012. №1 (105). С. 204–207.


Review

For citations:


Lepikhina Yu.V. DRAWING ATTENTION TO THE DEVELOPMENT OF COPING SKILLS IN FIRST-YEAR STUDENTS BY MEANS OF HEALTH-IMPROVING TECHNOLOGIES IN PHYSICAL EDUCATION. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2023;(3 (55)):61-69. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2312-377X-2023-3-61-69

Views: 47


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)