DEVELOPMENT OF SOFT AND PROJECT-BASED SKILLS IN MASTER’S DEGREE STUDENTS OF SCIENCE AND TECHNOLOGY WHEN TEACHING ENGLISH TO THEM
Abstract
The article studies the efficiency of project technologies applied in teaching of Mas-ter’s Degree Students as well as the development levels of their soft and project-based skills following the analysis of literature on Psychology, Pedagogy, Methods of Teaching and best practices of teach-ing English to Master’s Degree Students of science and technology. The purpose of the study is to examine the development of soft and project-based skills in Master’s Degree Students of science and technology in teaching them English under the transition to online and blended teaching in higher school. The object of the research is the process of teaching English to Master’s Degree Students of science and technology; the subject is the development of soft and project-based skills when teaching English under the "Practical Course on Cross-Cultural Communication". Theoretical (analysis, systematization and generalization) and empirical (experi-mental learning, testing) methods were used in the research. As a result of experimental learning English, Master’s Degree Students of science and technology are able to apply up-to-date communication-based technologies for academic and professional communication in the foreign language. It complies with the Federal State Standards in Higher Education.
About the Authors
A. Yu. SitnikovaRussian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy), Docent
N. N. Sergeeva
Russian Federation
Doctor of Sciences (Pedagogy), Professor
References
1. О мерах по реализации программы стратегического академического лидерства «Приоритет – 2030» (с изменениями и дополнениями) : постановление Правительства Российской Федерации от 13.05.2021 № 729. Доступ из СПС «Гарант».
2. Косенок С. М. Интеграция в научно-образовательном пространстве университета как участника инновационного развития региона // Северный регион: наука, образование, культура. 2022. № 1 (49). С. 6–15.
3. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования : офиц. сайт. URL: https://fgosvo.ru/fgosvo/index/25/81 (дата обращения: 25.07.2023).
4. Пассов Е. И., Кузовлева Н. Е. Урок иностранного языка. М. : Глосса-Пресс, 2010. 640 с.
5. Симонова А. Ю. Формирование коммуникативно-проектировочных умений у студентов неязыкового вуза при обучении иностранному языку : дис.… канд. пед. наук. Сургут, 2012. 187 с.
6. Китова Е. Т. Современные ценностные ориентации инженерного образования // Сибирский педагогический журнал. 2015. № 4. С. 49–52.
7. Чуланова О. Л. Вызовы и тренды на рынке труда: синергия цифровизации и soft skills // Управление персоналом и интеллектуальными ресурсами в России. 2018. Т. 7. №. 3. С. 66–72.
8. Симонова О. А., Сало В. Э. Практикум по межкультурной коммуникации: методические рекомендации и практические задания для самостоятельной работы студентов магистратуры нелингвистических направлений. Cургут : ИЦ СурГУ, 2020. 57 с.
9. Титова С. В. Информационно-коммуникационная технология в гуманитарном образовании: теория и практика. МГУ, 2009. 240 с.
10. Полат Е. С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина, М. В. Моисеева, А. Е. Петров; под ред. Е. С. Полат. М. : Академия, 2002. 272 с.
11. English Language Assessment. Online test. URL:https://www.cambridgeenglish.org/test-your-english/ (дата обращения: 25.08.2023).
Review
For citations:
Sitnikova A.Yu., Sergeeva N.N. DEVELOPMENT OF SOFT AND PROJECT-BASED SKILLS IN MASTER’S DEGREE STUDENTS OF SCIENCE AND TECHNOLOGY WHEN TEACHING ENGLISH TO THEM. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2023;(3 (55)):27-35. (In Russ.)