ANALYSIS OF RECREATIONAL NEEDS OF NORTHERN UNIVERSITY STUDENTS ENGAGED IN PHYSICAL ACTIVITIES
https://doi.org/10.35266/2312-377X-2023-2-87-97
Abstract
The article studies recreational needs and determines the most preferred active and passive forms of recreational activities of full and part-time students of a northern university.
The purpose of the study was to analyze the recreational needs of full and part-time students of the northern university (through the example of Surgut State University) engaged in physical activities.
The study involved 104 full-time students and 93 part-time students. Based on the results of the analysis of the students’ recreational needs and taking into account the most preferred types of recreational activities, practical recommendations were elaborated together with a number of general recommendations, which were given to the students.
About the Authors
Z. I. BushevaRussian Federation
Candidate of Sciences (Peda-gogy), Associate Professor
busheva_zhi@surgu.ru
L. G. Pashchenko
Russian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy), Associate Professor
lenanv2008@yandex.ru
References
1. Бушева Ж. И. Виды рекреационной деятельности студенческой молодежи северного вуза // Студенческий спорт: состояние и перспективы развития: матлы IV Всерос. науч.-практич. конф. (г. Сургут, 18 сентября 2021 года). Сургут: Сургут. гос. ун-т, 2022. С. 8–11.
2. Батова Е. А. Оздоровительно-рекреационная деятельность студентов медицинского института // Автономия личности. 2020. № 3 (23). С. 5–7.
3. Криворотов С. К. Влияние дистанционного обучения на физическую активность студентов в период пандемии 2020 года // Казан. пед. журнал. 2020. № 4 (141). С. 173–178.
4. Минченко В. Г., Поддубная Т. Н., Заднепровская Е. Л. Оценка рекреационных потребностей обучающихся вуза физической культуры: результаты социологического исследования // Физическая культура, спорт – наука и практика. 2021. № 3. С. 66–69.
5. Иваницкая А. Е., Кабачкова А. В. Рекреационные потребности в структуре потребностей личности (на примере студенческой молодежи) // Современные наукоемкие технологии. 2013. № 7. С. 24–26.
6. Боярская Л. А. Теоретические основы двигательной рекреации : учеб.-метод. пособие. Екатеринбург : Урал. федер. ун-т им. первого Президента России Б. Н. Ельцина, 2021. 152 с.
7. Горшков М. К., Шереги Ф. Э. Молодежь России в зеркале социологии. К итогам многолетних исследований. М. : ФНИСЦ РАН, 2020. 688 с.
8. Планидин Е. С. Спортивно-оздоровительная деятельность в структуре рекреационной активности современной российской молодежи // Гуманитарий Юга России. 2021. Т. 10. № 3. С. 148–152.
9. Зорин И. В., Квартальнов В. А. Энциклопедия туризма : справочник. М. : Финансы и статистика, 2003. 368 с.
10. Димитриев Д. А., Димитриев А. Д., Ежкова Г. О. Питание, физическая активность и здоровье: монография. Казань : Казан. нац. исслед. технолог. ун-т, 2017. 128 с.
11. Лопатин В. А., Лопатина О. В. Рекреационное пространство в СГГА // ИНТЕРЭКСПО ГЕО-СИБИРЬ. 2014. № 2. Т. 6. С. 150–152.
12. Якимова Е. А. Эффективность рекреационных занятий физической культурой студентов в условиях вуза // Вестн. науки и творчества. 2016. № 7 (7). С. 341–343.
13. Бардина М. Ю., Иванов В. Д., Петров Б. М. Организация рекреационных занятий физической культуры студентов высших учебных заведений // Вестн. Челяб. гос. ун-та. 2014. № 4 (333). С. 22–28.
14. Милько М. М., Гуремина Н. В. Исследование физической активности студентов в условиях дистанционного обучения и самоизоляции // Современные наукоемкие технологии. 2020. № 5. С. 195–200.
Review
For citations:
Busheva Z.I., Pashchenko L.G. ANALYSIS OF RECREATIONAL NEEDS OF NORTHERN UNIVERSITY STUDENTS ENGAGED IN PHYSICAL ACTIVITIES. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2023;(2 (54)):87-97. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2312-377X-2023-2-87-97