Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

APPROACHES TO THE ORGANIZATION OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL INTERACTION FOR THE PURPOSES OF “DEVELOPMENTAL AND DEVELOPING EDUCATIONAL ENVIRONMENT”

https://doi.org/10.35266/2312-377X-2023-2-73-79

Abstract

The article characterizes interaction areas of school psychologists and teachers when implementing creative project-based activities. The emphasis is placed on the need of training educational psychologists to be experts in characterizing the ways teaching, focused on the achievements of the modern educational psychology, is organized. There are presented the kinds of cooperation at all stages of the project-based strategy, focused on the support of teachers as active participants of programming and scenario planning of educational and bringing-up situations, responding to the principles of developmental teaching.

About the Author

L. V. Shibaeva
Surgut State Pedagogical University, Surgut
Russian Federation

Doctor of Sciences (Psychology), Professor

E-mail: shibaeva2003@gmail.com



References

1. Талызина Н. Ф. Педагогическая психология. 2-е изд., испр. и доп. М. : Юрайт, 2023. 190 с.

2. Рубцов В. В., Ивошина Т. Г. Проектирование развивающей образовательной среды школы. М. : Москов. гос. психол.-пед. ун-т, 2002. 272 с.

3. Обухова Л. Ф. Основы общей (генетической) психологии. Теория П. Я. Гальперина и формирующий эксперимент : моногр. М. : ФГБОУ ВО МГППУ, 2022. 292 с.

4. Хозиев В. Б. Опосредствование в становящейся деятельности. Сургут : Сургут. гос. ун-т : Дефис, 2000. 357 с.

5. Исаев Е. И. Педагогическая психология. М. : Юрайт, 2022. 347 с.

6. Поливанова К. Н. Проектная деятельность школьников. 2-е изд. М. : Просвещение, 2011. 192 с.

7. Розин В. М. Проектирование и программирование. Замысел. Разработка. Реализация. Исторический и социальный контекст. М. : URSS, cop. 2017. 158 с.

8. Тюков А. А. Социальное проектирование. Непрерывное программирование жизни. Управление социальным развитием // Психология и методология образования. URL: https://psyhoinfo.ru/ logika-i-metodologiya/sotsialnoe-proektirovanie-nep rerivnoe-programmirovanie-zhizni-upravlenie-sotsial nim-razvitiem (дата обращения: 06.02.2023).

9. Фрумин И. Д., Эльконин Б. Д. Образовательное пространство как пространство развития: школа взросления // Вопросы психологии. 1993. № 1. С. 24.

10. Алексеев Н. Г. Методологические принципы проектирования образовательных систем // Проектирование в образовании: проблемы, поиски, решения : мат-лы науч.-практич. конф. М., 1994. С. 19–20.

11. Ляудис В. Я. Структура продуктивного учебного взаимодействия // Хрестоматия по педагогической психологии / Сост. А. И. Красило, А. П. Новгородцева. М. : Междунар. пед. акад., 1995. С. 44–59. URL: https://psychlib.ru/inc/absid. php?absid=59972 (дата обращения: 12.02.2023).

12. Пантина Н. И. Методологические принципы в психологии образования // Вопросы психологии. 2005. № 4. С. 125–131.

13. Слободчиков В. И. Образовательная среда: реализация целей образования в пространстве культуры // Новые ценности образования. 1997. Вып. 7. С. 177–185.

14. Шибаева Л. В. Репродуктивный и творческий уровень овладения студентами-психологами способами организации развивающих курсов обучения в процессе вузовской подготовки // «Камень, который презрели строители». Культурно-историческая теория и социальные практики : X Междунар. чтения памяти Л. С. Выготского : сб. тез., Москва, 17–20 ноября 2009 г. Москва : Рос. гос. гуманитарный ун-т, 2009. С. 128–132.

15. Шибаева Л. В. Развитие педагогов в позиции тьюторов развивающихся образовательных стратегий для трудных подростков // Клиническая психология и психотерапия: парадигмы концепции, инструментарий : Тез. межрегион. науч. конф. Сургут : Дефис, 2007. С. 99–100.


Review

For citations:


Shibaeva L.V. APPROACHES TO THE ORGANIZATION OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL INTERACTION FOR THE PURPOSES OF “DEVELOPMENTAL AND DEVELOPING EDUCATIONAL ENVIRONMENT”. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2023;(2 (54)):73-79. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2312-377X-2023-2-73-79

Views: 108


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)