CONTRADICTIONS, PATTERNS AND PRINCIPLES OF CIVIC EDUCATION IN THE THEORY AND PRACTICE OF EDUCATION
https://doi.org/10.35266/2312-377X-2023-2-46-53
Abstract
Based on the studied material the authors have identified the principles representing approaches to civic education and characterizing conditions that ensure the process efficiency. The purpose of the article is to consider the contradictions, patterns and principles of civic education in the educational process, to determine the pedagogical conditions and current promising trends. Comparative analysis of his-torical, sociological, political, psychological and pedagogical literature on the studied issue, generalization and systematization of theory are the main research methods. They are both theoretical (analysis, systemati-zation, generalization) and empirical (questionnaires, testing). Based on the results of the questionnaire survey, demonstrating students' attitude to “blind” or “constructive” patriotism, the students developed and implemented projects aimed at development of “construc-tive” patriotism, community and civic involvement. The use of theoretical methods revealed the contradictions and issues of the youth civic consciousness development, being one of the socially important national goals. The use of empirical methods of research allowed the authors to reveal certain issues in this area in order to further correct the educational process at institutions of higher education.
About the Authors
O. Yu. MullerRussian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy), Associate Professor
E-mail: olga_megion@mail.ru
I. A. Kudreiko
Russian Federation
Candidate of Sciences (Philology), Associate Professor
E-mail: i.kudreiko@donnu.ru
References
1. Об образовании в Российской Федерации : федер. закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_ 140174/ (дата обращения: 31.01.2023).
2. Указ «О национальных целях развития Российской Федерации на период до 2030 года». URL: http://www.kremlin.ru/events/president/news/63728 (дата обращения: 25.01.2023).
3. Федеральный проект «Патриотическое воспитание». URL: https://edu.gov.ru/national-project/ projects/patriot/ (дата обращения: 20.01.2023).
4. Кудрейко И. А. Воспитательный аспект формирования профессионально значимых качеств будущих учителей словесности: сущность и ключевые положения // Управление образованием: теория и практика. 2022. Т. 12. № 6. С. 63–83.
5. Кудрейко И. А. Базовые компоненты патриотического воспитания бакалавров славянской филологии // Управление образованием: теория и практика. 2022. Т. 12. № 7. С. 125–134.
6. Ревенко Н. Л. Гражданско-патриотическое воспитание, патриотическое воспитание молодежи: содержание и роль, методика // Приложение к журналу «Среднее профессиональное образование». 2022. № 5. С. 57–68.
7. Болдырев И. И. Гражданско-патриотическое воспитание: категориально-понятийный аппарат исследования // Перспективы науки. 2021. № 11 (146). С. 120–122.
8. Терентьев А. А. Ислам и проблемы национализма и патриотизма. URL: https://idmedina.ru/books/ materials/?3746 (дата обращения: 20.01.2023).
9. Sullivan, J. L., Fried, A., Dietz, M. G. Patriotism, Politics, and the Presidential Election of 1988. American Journal of Political Science. 1992; 36(1):200–234.
10. Кошкин А. В. Горизонт диалектики. СПб. : Аврора, 2020. 176 с.
11. Салехи М. З. Гражданское воспитание как форма проявления демократизации и процесса нациестроительства в России // Вестн. Нижегород. ун-та им. Н. И. Лобачевского. Серия. Социальные науки. 2015. № 3 (39). С. 258–264.
12. Николаева Т. В. Гражданско-патриотическое воспитание как приоритетное направление системы воспитания // Качество профессионального образования: новые перспективы : мат-лы межрегион. науч.-практич. конф. 2021. С. 141–148.
13. Исмаилова З. К., Байбаева М. Х., Мукимов Б. Р. Общие закономерности и принципы воспитания // Молодой ученый. 2015. № 8 (88). С. 934–937.
14. Никовская Л. И. Гражданское общество и гражданское сознание (ценностно-мотивационный аспект) // Вестн. Ин-та социологии. 2015. № 1. С. 139–155.
15. Пугачева Н. Б., Фролов И. В. Принципы гражданского воспитания // Альманах современной науки и образования. 2008. № 10. Ч. 2. С. 142–143.
16. Макеева И. А. Научно-методический анализ практики гражданского воспитания на современном этапе: состояние, проблемы // Вестн. Череповец. гос. ун-та. 2018. № 3. С. 152–158.
17. Николаев М. Н. Основные факторы гражданского воспитания учащихся // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 3 (94). С. 88–90.
Review
For citations:
Muller O.Yu., Kudreiko I.A. CONTRADICTIONS, PATTERNS AND PRINCIPLES OF CIVIC EDUCATION IN THE THEORY AND PRACTICE OF EDUCATION. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2023;(2 (54)):46-53. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2312-377X-2023-2-46-53