ANALYSIS OF CHANGES OF MORPHOFUNCTIONAL INDICATORS AND PHYSICAL FITNESS IN UNDERGRADUATES DURING THE ACADEMIC YEAR
https://doi.org/10.34822/10.35266/2312-377X-2023-1-86-92
Abstract
The state of health of the student youth continues to be of particular concern. The matters have been made worse by the consequences of coronavirus infection, which affected physical fitness and morphofunctional indicators of undergraduates. This article describes the results of the research conducted by the Department of Physical Education of Surgut State University in the academic year of 2021–2022. The purpose of the study was to reveal the dynamics in morphofunctional indicators and physical fitness of undergraduate students doing fitness during the academic year. The analysis revealed that second year woman students doing fitness during the academic year improved their morphofunctional indicators and physical fitness. However, it demonstrates negative changes as well. In othe authors’ opinion, this is due to the consequences of the pandemic and requires a more thorough analysis of this problem.
About the Authors
A. S. KintyukhinRussian Federation
Candidate of Sciences (Biology), Associate Professor
E-mail: kintyukhin_as@surgu.ru
N. M. Akhtemzyanova
Russian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy), Associate Professor
E-mail: akhtemzyanova_nm@surgu.ru
S. I. Loginov
Russian Federation
Doctor of Sciences (Biology), Professor
E-mail: logsi@list.ru
References
1. Аксенова А. Н., Токмашева М. А., Соловьева Е. В. Сравнительный анализ показателей морфофункционального состояния студенток в зависимости от выбранной профессии // Учен. зап. ун-та Лесгафта. 2022. № 4 (206). С. 3–7.
2. Блинков С. Н., Левушкин С. П., Косихин В. П. Влияние дистанционной формы обучения на физическую подготовленность и показатели мор-
3. фофункционального развития студентов // Учен. зап. ун-та Лесгафта. 2020. № 11 (189). С. 54–59.
4. Горская И. Ю., Мироненко Е. Н., Антипин В. Б. Анализ показателей морфофункционального состояния девушек студенток на современном этапе // Учен. зап. ун-та Лесгафта. 2021. № 12 (202). С. 109–114.
5. Колесникова О. Б. Исследование динамики морфофункциональных показателей обучающихся в зависимости от различных режимов физической активности // Гуманитарные исследования Центральной России. 2020. № 2 (15). С. 65–71.
6. Корженевский А. Н., Кургузов Г. В., Клендар В. А. и др. Использование медикобиологического контроля для определения двигательной активности молодого населения // Вестн. спортивной науки.
7. № 5. С. 50–56.
8. Литовченко О. Г., Литвинова Н. С., Соловьева С. В. Особенности динамики показателей морфофункционального состояния студенток города Сургута с различным уровнем двигательной активности // Современные вопросы биомедицины. 2021.Т. 5. № 1 (14). С. 148–157.
9. Богданова И. В., Власов Г. В., Герритс И. Контроль функциональной и физической подготовленности студенток I-II курсов университета // Учен. зап. ун-та Лесгафта. 2022. № 2 (204). С. 39–45.
10. Васильева М. И. Анализ физической подготовленности студентов вуза (на примере Республики Саха (Якутия)) // Учен. зап. ун-та Лесгафта. 2020. № 1 (179). С. 47–49.
11. Зайцева Н. В., Кудлова E. E., Аверьянова И. В. Физическая подготовленность девушек-студенток Северо-Восточного государственного университета в период обучения в вузе // Пед.-психол. и мед.-биол. проблемы физической культуры и спорта. 2020. Т. 15. № 4. С. 38–43. DOI: 10.14526/2070- 4798-2020-15-4-38-43.
12. Шуняева Е. А., Кокурин А. В., Иванова Е. Н. Средства фитнеса в физическом воспитании сту-денток вуза // Теория и практика физической культуры. 2021. № 2. С. 76–78.
13. Элипханов С. Б., Заболотный А. Г., Мамадиев А. Х. Особенности изменения физической подготовленности студенток в процессе обучения // Учен. зап. ун-та Лесгафта. 2017. № 8 (150). C. 133–136.
14. Ахтемзянова Н. М. Информационное сопровождение и соуправление в организации элективных курсов по физической культуре в вузе // Modern Humanities Success. 2020. № 12. С. 76–80.
15. URL: http://mhs-journal.ru/archives/category/publications/ 2020 (дата обращения: 26.01.2023).
16. Ахтемзянова Н. М. Формирование компетенций студенток в области самостоятельной организации физкультурно-спортивной деятельности // Культура физическая и здоровье. 2022. № 2. С. 58–62. DOI: 10.47438/1999-3455_2022_2_58.
Review
For citations:
Kintyukhin A.S., Akhtemzyanova N.M., Loginov S.I. ANALYSIS OF CHANGES OF MORPHOFUNCTIONAL INDICATORS AND PHYSICAL FITNESS IN UNDERGRADUATES DURING THE ACADEMIC YEAR. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2023;(1 (53)):86-92. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/10.35266/2312-377X-2023-1-86-92