SPECIFICS OF CHILDREN COORDINATION DEVELOPMENT THROUGH THE EXAMPLE OF JUDO
https://doi.org/10.34822/10.35266/2312-377X-2023-1-79-85
Abstract
In the article, the authors bring up to date the issue of the need to develop individual coordination abilities in junior sportsmen aged from 7 to 9 doing complex coordination sports. Theoretical analysis was given to academic papers on coordination and dexterity as well as on sensitive periods of physical qualities development. The specifics of organization and content of trainings using modular learning technology are discussed through the example of judo, which implies the use of individual and differentiated approaches, planning of logical actions and subsequent implementation of individual modules. Implementation of the developed technology allows choosing results-oriented exercises, monitoring and correcting exercise load when combined with rest. It helps to improve the effect of junior sportsmen training in general and to develop coordination in particular.
About the Authors
O. V. BorisenkoRussian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy), Senior Lecturer
E-mail: borisenko_ov@surgu.ru
V. V. Zebzeev
Russian Federation
Doctor of Sciences (Pedagogy), Associate Professor
E-mail: zebzeev85@mail.ru
References
1. Назаренко Л. Д. Развитие двигательно-координационных качеств как фактор оздоровления детей и подростков. М. : Изд-во «Теория и практика физической культуры», 2001. 332 с.
2. Платонов В. Н. Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практические приложения : учеб. для студ. вузов физического воспитания и спорта. 2004. 808 с.
3. Лях В. И. Координационные способности: диагностика и развитие. 2006. 290 с.
4. Дворкин Л. С., Воробьев С. В. Физическая подготовка школьников 4–6-х классов на основе занятий борьбой самбо // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 1998. № 4. С. 7–16.
5. Манжелей И. В. Дифференциация в различных моделях физического воспитания // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2015. № 5. С. 5–8.
6. Логинов С. И. Современные методы оценки и коррекции физической активности человека с позиций онтокинезиологии // Берегиня. 777. Сова. 2013. № 1 (16). С. 181–183.
7. Бернштейн Н. А. Очерки по физиологии движений и физиологии активности. М. : Медицина,1966. 349 с.
8. Бернштейн Н. А. О ловкости и ее развитии. М. : Физкультура и спорт, 1991. 287 с.
9. Бальсевич, В. К. Онтокинезиология человека. М. : Изд-во «Теория и практика физической культуры», 2000. 275 с.
10. Борисенко О. В. Модульная технология развития координационных способностей юных дзюдоистов на спортивно-оздоровительном этапе : дисс. на соискание уч. степени канд. пед. наук. 2018. 162 с.
11. Иссурин В. Б. Координационные способности спортсменов. М. : Sport, 2019. 207 с.
12. Беспалько В. П. Педагогика и прогрессивные технологии обучения : учеб. для студ. педагогических вузов. 1995. 336 с.
13. Кларин М. В. Инструмент инновационного образования: организационно-деятельностная педагогика // Непрерывное образование: XXI век. 2016. Вып. 1 (13). С. 86–103.
14. Селевко Г. К. Современные образовательные технологии. 1998. 256 с.
15. Смирнов С. А. Педагогика: педагогические теории, системы, технологии. 2000. 512 с.
16. Татаринцева Т. И., Селезнев В. А., Жемоедов Н. Л. Модульная программа обучения предмету «Основы компьютерной графики» // Вестн. Тульск. гос. ун-та. Сер. Соврем. образоват. технологии в преподавании естественнонаучных дисциплин. 2014. № 1 (13). С. 64–68.
17. Зебзеев В. В., Зекрин Ф. Х., Рябов А. А. Управление подготовкой квалифицированных дзюдоистов на основе информационной базы данных // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2017. № 11 (153). С. 81–85.
Review
For citations:
Borisenko O.V., Zebzeev V.V. SPECIFICS OF CHILDREN COORDINATION DEVELOPMENT THROUGH THE EXAMPLE OF JUDO. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2023;(1 (53)):79-85. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/10.35266/2312-377X-2023-1-79-85