Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF WORKING WITH ADOLESCENTS HAVING ABNORMAL BEHAVIOR

https://doi.org/10.34822/10.35266/2312-377X-2023-1-48-52

Abstract

The article presents the theoretical background of abnormal behavior in adolescents. Nowadays, there is quite a large number of general and individual concepts of deviation. The purpose of this article is to provide an overview of the most popular theories of deviation. The tasks that are set in studying this subject-matter refer to biological, psychological and sociological aspects which signifies both inborn and inheritable qualities and provide insights into the issue under consideration. Methodological aspects are aimed at analyzing the social situation in which an adolescent lives and which is the main factor in formation of deviations. The article presents elements of the experimental study conducted on the basis of the secondary school. The results that reflect the targets for psychologists to work with are stated. Conclusions are made in the final part of the article.

About the Authors

T. A. Rodermel
Surgut State University, Surgut
Russian Federation

Candidate of Sciences (Philosophy), Associate Professor

E-mail: tra960@mail.ru



A. V. Nemtsev
National Research Tomsk State University, Tomsk
Russian Federation

Candidate of Sciences (Psychology), Associate Professor

E-mail: alexey.nemtsev@yandex.ru



References

1. Российская статистика преступности. URL: https://rusind.ru/statistika-prestupnosti-v-rossii-porosstatu. html (дата обращения: 21.01.2023 г.).

2. Slater, Lauren. Opening Skinner'sBox: Great Psychological Experiments of the Twentieth Century. New York & Company, 2005. 288 с.

3. Родермель Т. А. Девиантное поведение подростков: философский и клинико-психологический аспекты. М. : НИЦ МИСИ, 2019. 70 с.

4. Дюркгейм Э. Самоубийство. Социологический этюд. М. : Мысль, 2014. 399 с.

5. Кащенко В. П. Педагогическая коррекция: Исправление недостатков характера у детей и подростков : кн. для учителя. 2-е изд. М. : Просвещение, 1994. 223 с.

6. Гонеев А. Д., Лифинцева Н. И., Ялпаева Н. В. и др. Основы коррекционной педагогики : учеб. пособ. для студ. высш. пед. учеб. заведений / под ред. В. А. Сластенина. 2-е изд., перераб. М. : Академия, 2002. 272 с.

7. Выготский Л. С. Психология (основные труды). М. : ЭКСМО- Пресс, 2000. 1008 с.

8. Перебейносов В. Л., Юртаева Ю. О., Стародубец О. Д. Взаимосвязь девиантного поведения подростков и воспитания в неблагоприятной семье // Молодой ученый. 2019. № 21 (259). С. 310–311.

9. Лозовая Г. В. Признаки нефармакологических зависимостей // Психологические основы педагогической деятельности: Материалы 30-й науч. конф. СПб. : ГАФК им. П. Ф. Лесгафта. 2003. 20 с.


Review

For citations:


Rodermel T.A., Nemtsev A.V. PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF WORKING WITH ADOLESCENTS HAVING ABNORMAL BEHAVIOR. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2023;(1 (53)):48-52. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/10.35266/2312-377X-2023-1-48-52

Views: 99


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)